Frans Eijck-beker

Jan Vosselman heeft met succes ‘zijn’ Frans Eijck-beker verdedigd en toonde daarmee overtuigend aan dat de winst van vorig jaar geen toeval was. (Voor wie daar nog aan twijfelde..)
In de voorronde liet hij hier en daar een steekje vallen, maar in de finale was onze Internationaal Correspondentiemeester ongenaakbaar met vijf uit vijf.

Jan was al goed in de tijd dat schaakzetten nog per brief verstuurd werden en dat een partij met gemak een jaar lang duurde. Nu je op eenvoudige wijze in enkele milliseconden je zetten naar verre oorden kan zenden blijkt dat hij bepaald niet stilgezeten heeft en ook binnen zeven minuten zijn partijen weet te winnen.

Gefeliciteerd!

6 Kampioenen.

Naar sommige historische gebeurtenissen, wordt ook wel verwezen als zwarte maandag. Meestal is er dan iets rampzaligs gebeurd, maar gisteravond was het bij ESV een zwarte dag… Er werden zes partijen gespeeld om het kampioenschap van groep A, C en D.
Alle zes partijen werden gewonnen door de speler met de zwarte stukken!

Bas van de Plassche en Rene Moonen werden beiden clubkampioen
en zijn bijgeschreven op de eeuwige ranglijst.

Jan Toorman en Albert Coenen wonnen gezamenlijk groep C.

Gerardo Santiago en Peter Roozemond overheersten in de D groep.

Allen van harte gefeliciteerd.

De partijen tussen Bas en Rene waren, ondanks enige haperende techniek, live te volgen in het bargedeelte van Burghplan en werden van deskundig commentaar voorzien door Jos Sutmuller. In samenspraak met het publiek werd menig plan van Bas of Rene reeds voorzien, en ook werden vele zijvarianten op het demonstratiebord diep geanalyseerd.
Met dank aan Jos dus. En aan de mensen van Burghplan!

Finale interne competitie

Maandag is de laatste ronde van de interne competitie gespeeld, en hier is de volledige uitslag te vinden. Aan de hand daarvan kunnen we alvast vooruit kijken:
Maandag 18 juni, de dag na het voetbalkampioenschap, is er de strijd om het clubkampioenschap van ESV.
Dit jaar wordt er ook gestreden om de titel in de C- en D-poule.
Twee onderlinge partijen met ieder een uur speeltijd zullen de beslissing brengen.

Rene Moonen heeft zowel de winter- als de zomercompetitie gewonnen in de B-poule.
Daar dus geen finale. Rene heeft echter zo’n sterke tweede seizoenshelft gespeeld dat hij helemaal bovenaan geëindigd is en dus met Bas van de Plassche (won de winter met 15 uit 15, weet u nog?) mag bepalen wie dit seizoen de clubkampioen wordt.
Rene was overigens al kampioen toen Bas pas vijf jaar was en kan zijn derde titel pakken. Bas gaat voor zijn zestiende clubkampioenschap. Zij speelden dit seizoen reeds drie maal eerder tegen elkaar in de interne. Drie keer won Bas..

In de C- poule waren tot de laatste ronde nog vier kandidaten (Rinus, Igor, Rob en Albert) om het op te nemen tegen winterkampioen Jan Toorman, die ook bezig is aan een ijzersterk seizoen. Albert Coenen is het geworden.

De D- poule is twee maal gewonnen door Gerardo Santiago. (Vierde in de totaalstand van de zomercompetitie!) Echter, Gerardo was niet vanaf dag één lid van ESV en had in de eerste speelronde 3 uit 6 gescoord en 4½ punt “cadeau” gekregen. Geheel reglementair (artikel 14) mag daarom Peter Roozemond het tegen hem opnemen.

Primeur

Dit jaar zullen de partijen tussen Rene en Bas om het clubkampioenschap rechtstreeks op een groot scherm te volgen zijn in het bargedeelte van Burghplan.
Onder de deskundige leiding van Jos Sutmuller worden alle leden aangemoedigd om de zetten van Rene en Bas in gepaste stilte te bewonderen, danwel suggesties voor verbeteringen aan te leveren. Het beloofd het best bekeken kampioenschap in jaren te worden!  U is allen van harte uitgenodigd.