Uitgeschakeld en door naar ronde drie

Het bekerteam van Eindhoven (NBSB) mocht gisteren uit tegen De Kentering spelen. Daar waren deze maand al drie teams op bezoek geweest en de vooruitzichten leken gunstig. Helaas, resultaten uit het verleden… Het werd 2 – 2 maar wij wonnen aan bord vier. Uitgeschakeld dus. In de tweede ronde. Vorig jaar bereikte het team van Eindhoven nog de finale. Destijds werd De Kentering hier in eigen huis met 3½ – ½ verslagen.

Eindhoven – DJC Stein werd een 4 – 0 regl.   Dat betekent zoveel als reglementair en waarschijnlijk heeft DJC Stein zich op het laatste moment teruggetrokken. In de eerste ronde van de reguliere competitie had Eindhoven 1 al met 5 – 3 van DJC Stein gewonnen. Hoe dan ook: in het KNSB-bekertoernooi gaat Eindhoven door naar ronde drie. Wordt vervolgd.

Zaterdag gehaktdag

Eindhoven 1  –  Dordrecht             3 – 5
Eindhoven 2  –  De Baronie 1        4 – 4
Eindhoven 3  –  HSC 2                  5 – 3
Eindhoven 4  –  Nuenen 1          3½ – 4½

Eindhoven 1 verloor. Jos was er niet.
Eindhoven 2 won een potje, verloor een potje en speelde zes krappe remises die allemaal ook verloren hadden kunnen worden. Met wenkbrauwen over de sloot.
Eindhoven 3 won. Dankzij twee kanjers die ze van het vierde hadden geleend.
Eindhoven 4. Zal ik man en paard noemen? Paard dan:  …Pf7?  Txf7   🙁  🙁

Zie ook de (beveiligde!) pagina ‘Partijen’.

Teamtraining

Zoals aangekondigd in Raadsheer en Agenda staat voor aanstaande maandagavond de teamtraining weer op het programma.
Zend uw partijen tijdig aan uw trainer. Bij voorkeur in PGN formaat. En voorzien van eigen analyse. Tijdig wil zeggen dat partijen van de externe ronde van zaterdag 22 november slechts met  toestemming van uw trainer behandeld kunnen worden.
Wij wensen u weer een leerzame en onderhoudende trainingsavond.

Alexander is Open Nederlands Rapid kampioen.

Zaterdag 15 November werd in de TUe in Eindhoven voor de 20ste keer het Open NK Rapid kampioenschap voor de jeugd gehouden. Een zevenrondige toernooi met deelnemers vanuit heel Nederland en daarbuiten.

Alexander was zeer succesvol in zijn leeftijdscategorie (2006), hij won al zijn partijen en werd zo Open Nederlands Rapid kampioen van 9-.

Ook de jonge Wendy viel in de prijzen, Wendy is in 2008 geboren maar schaakte mee in de categorie 2007. Ze wist daar beslag te leggen op de derde plaats met 4,5 uit 7.

Yichen (2007) schaakte ook in een hogere categorie mee, namelijk 2005. In dit zeer sterke veld viel hij net buiten te prijzen door met 5 uit 7 op de zesde plaats te eindigen. Janne eindigde in deze categorie op de 17de plaats met 3 uit 7. Ze was daarmee het tweede meisje in deze groep.

Lieke schaakte mee in de groep 2004. In deze grote groep van maar liefst 38 deelnemers eindigde zij met 3,5 uit 7 op een 20ste plek.

Jesse schaakte zich in de 2003 categorie naar een keurige 9de plaats met 4 uit 7.

Sourav geboren in 2000, eindigde op een zesde plek in de gecombineerde groep 1999-2000. Hij haalde 4,5 punt. Ties ook geboren in 2000, eindigde in dezelfde categorie op de 22ste plaats met 3 uit 7.

Alle uitslagen zijn te vinden op de toernooisite.

Drie matchpunten uit Rosmalen

Eindhoven A en Eindhoven B mochten gisteren weer aantreden tegen de Kentering en het ging best goed:
De Kentering A – Eindhoven A       2 – 2
De Kentering B – Eindhoven B     ½ – 3½
Jan Toorman viel in en deed dat naar behoren. Ook Jeroen won zijn partij. Philippe en Robert tekenden helaas een nul aan. Bij het B-team won Simon na een zetje of tien, vervolgens Dennis en een uurtje later haalde Ron het winnende punt binnen, waarna Ad het derde remise aanbod aan kon nemen zonder consequenties voor de  match.

Jeugdtoernooi Bergen op Zoom

Zondag 9 november werd er een jeugdtoernooi gehouden in Bergen op Zoom. Vijf ESV leden deden hieraan mee. Alle jeugdspelers werden op rating ingedeeld in groepen van 10 spelers.

Joppe schaakte in de D groep, hij verloor 2 partijen en won verder al zijn partijen. Daarmee eindigde hij met 7 uit 9 op de gedeelde tweede plaats en mocht voor het eerst een gevuld envelopje mee naar huis nemen.

Lieke schaakte in de C groep, ze was als vijfde geplaatst in haar groep. Ze schaakte een fantastisch toernooi. De laatste en beslissende ronde wist ze ook te winnen en zo werd eerste met 8 uit 9.

Een groep hoger, in de B groep schaakte Wendy. Ze wist maar liefst 6 punten te scoren en eindigde daar mee op een gedeelde derde plaats.

Jesse en Janne speelden beide mee in de hoogste groep. Het ratingverschil was daar heel groot, de sterkste speler had een rating van 2206 en de zwakste speler een rating van 624. Jesse wist zich goed staande te houden, hij speelde remise tegen de uiteindelijke winnaar en verloor alleen van de sterkste speler. Jesse eindigde daarmee op de derde plaats. Voor Janne was dit een hele pittige groep, maar des ondanks wist ze 4 punten te halen en eindigde gedeeld vijfde.

vlnr Joppe, Wendy, Lieke, Jesse en Janne

Zo was het weer een succesvolle dag voor de jeugdschakers van ESV. De complete uitslagen staan op de toernooi site.

Tussenstand Interne jeugd competitie

In de A groep is al duidelijk wie de winnaar gaat worden. Er zijn vier rondes geschaakt en Jesse staat met 4 punten bovenaan. De strijd om de tweede en derde plaats blijft tot de laatste ronde spannend. Op dit moment heeft Alexander 2,5 punt, op de voet gevolgd door Yichen met 2 punten. Maar Judah en Janne hebben een partij minder gespeeld en kunnen dus ook nog aanspraak maken op een plek bij de eerste drie.

In de B groep staat Mik bovenaan met 6 uit 7, hij verloor alleen van Lieke die tweede staat met 4,5 uit 7. Daarachter hebben Siep en Sacha beide 4 uit 7. Siep moet nog tegen Lieke en Sacha schaken, dus dat kunnen wel eens de beslissende partijen in deze groep worden.

In de C groep, bestaande uit de beginnende schakers, staat Elysia bovenaan met 6,5 uit 7. Ze speelde remise tegen Thomas en won verder al haar partijen. Thomas staat op de tweede plek met 4,5 uit 6, gevolgd door Yusuf met 4,5 uit 7. Ook Ievan staat dicht achter de koplopers met 4 uit 6.

De volledige stand staat hier.

Voor de volwassen ESV leden geldt dat ze uiteraard welkom zijn om de vorderingen van de jeugd eens van dichtbij te bekijken. De interne competitie wordt op de clubavond van 19.15 tot 19.45 gespeeld (de B en C groep), de A groep schaakt om de week een partij van 18.45 tot 19.45.

ESV gaat nooit verloren..

Venlo 1                 – Eindhoven 1        3½ – 4½
EGS 1                  –  Eindhoven 2         3½ – 4½
De Kentering 1     – Eindhoven 3         1½ – 6½

Bas, Frans en Erica (en Jos niet te vergeten) vormen de ruggengraat van het eerste.
Jeroen versloeg EGS 1 (samen met Robert).
Het derde heeft de kentering bereikt en gaat nu definitief voor de eerste plaats.

Maandag over een week mogen team A en B naar Rosmalen om het in de avondcompetitie tegen De Kentering op te nemen. Voor het eind van deze maand reist ook het NBSB-bekerteam af. Moge de prestatie van het derde hen tot inspiratie dienen.

Check hier de KNSB – Rating waarmee u sinds 1 november door het leven moet.
O.a. de uitslagen van ronde 1 (van het eerste en het tweede team) zijn hierin verwerkt.