Weer een Nederlands Kampioen!

Afgelopen zaterdag is bij het NK pupillen in Meppel Tommy Grooten Nederlands Kampioen in de H categorie geworden. In de F categorie grepen Ivan Ponomarev en Wendy Huang na een broedermoord in de laatste ronde beiden net naast de hoofdprijzen.De Nationale pupillendag werd dit jaar voor het eerst in Meppel georganiseerd. Aan de organisatie was niet te merken dat dit de eerste keer was: alles was voortreffelijk geregeld. En voor de deelnemers uit het zuiden van het land is het altijd een verademing vroeg op te mogen staan om een dag lang te kunnen genieten van de frisse Drentse lucht.

In de H categorie (7 jaar en jonger) was Tommy al op voorhand de grote favoriet met ruim 150 elo-punten meer dan de nummer twee. Zijn eerste partij was niet geheel overtuigend, hij liet zich met wit in de opening overspelen en bood hier en daar wat materiaal aan. Zijn tegenstandster weigerde alles en liet zich na een goed begin toch nog verschalken. Blijkbaar moest Tommy nog even wennen aan de frisse Drentse lucht.
Na deze stroeve start gingen alle remmen los en werd de ene na de andere tegenstander van het bord gezet. In de laatste ronde waren er nog twee concurrenten over met een vol punt minder, niet verliezen was dus het devies. Tommy begon voortvarend aan de laatste partij en toen hij onderweg een zettenherhaling zag liet hij deze kans niet onbenut om het halve punt te claimen.
Luna Huang, Jibbe Allaart en Mily Song eindigden alle drie met 4 uit 7 in de subtop. Luna en Mily kregen nog wel een beker als derde en vijfde meisje. Beiden mogen volgend jaar nog een keer in de H klasse meespelen.

In de G categorie (8 jaar) was Fred Song de enige vertegenwoordiger van ESV. Hij eindigde met 4 uit 7 op een keurige gedeelde 10de plaats. De eerste prijs ging naar Ansh Jakhari uit Spijkenisse. Opvallend was de tweede (ex aequo eerste, maar op weerstand tweede) plaats van Max de Vreugt, zoon van de grootmeester. Er deed ook een dochter van een grootmeester mee in deze categorie: Sophia Jonkman eindigde net als Fred op 4 uit 7, maar won wel de prijs voor het beste meisje.

Onze Wendy Huang was natuurlijk de grote favoriet in de H categorie (9 jaar). Dit jaar had ze een hoop concurrentie, ook uit onze eigen club gelederen. Elysia Feng speelde lang mee in de top maar had voortdurend pech met de loting. Ze won nog van de kampioen van vorig jaar maar met drie nederlagen in de laatste vier rondes eindigde ze op een enigszins
teleurstellende 16de plaats, wel als vierde meisje. Ivan Ponomarev deed het uitstekend. In de derde ronde verloor hij van Mees de Heij uit Utrecht, maar verder won hij alles. Wendy had in de vierde ronde een remise afgestaan en bij het ingaan van de laatste ronde leidde ze, op een half puntje gevolgd door een veld van vier spelers waaronder Ivan. Het lot koppelde Wendy aan Ivan in de laatste ronde. Het werd een bloedstollende partij waarin Ivan uiteindelijk aan het langste eind trok. Deze partij is uitvoerig geanalyseerd door Herman Grooten op schaaksite, speel hem vooral na! Het resultaat was dat Wendy afzakte naar plek vier en Ivan gedeeld eerste werd, maar op weerstandspunten derde. Mees De Heij werd kampioen. In dezelfde categorie werd Joppe Allaart nog 23ste en Daniel Yu 37ste.

Misschien waren de ESV spelers minder overtuigend dan in de vorige jaren, maar ze gingen wel met 7 van de 30 bekers naar huis!

Alle informatie over de pupillendag staat de officiele website.
Een uitgebreid verslag met veel meesterlijk becommentarieerde partijen staat op schaaksite.

Tommy Grooten wordt gehuldigd als Nerdelands Kampioen

Tommy Grooten wordt gehuldigd als Nederlands Kampioen

Mily (links) en Luna (rechts) mogen volgend jaar weer in de H categorie spelen.

Mily (links) en Luna (rechts) zijn nog maar zes en mogen volgend jaar weer in de H categorie spelen.

WendyIvan

Voor Wendy (midden) was de vierde plaats enigszins teleurstellend. Ivan (rechts) miste het kampioenschap op weerstandspunten maar kon toch terugkijken op een uitstekend toernooi.

Alle dertig bekers tezamen. Acht van deze bekers vonden hun weg naar Eindhoven.

Alle dertig bekers tezamen. Zeven van deze bekers vonden hun weg naar Eindhoven.

(fotos: Herman)