Wim Versnel overleden

Vandaag, 29 december, is ons lid Wim Versnel na een lang ziekbed overleden. Hij is 81 jaar geworden.
Hoe lang hij al  lid was van onze club weet ik niet (ik verscheen pas op het toneel in 1980, terwijl Wim al clubkampioen was in 1962), maar ik weet wel dat hij ondanks dat hij al vele jaren kampte met de ziekte van Parkinson tot ongeveer een maand geleden nog heel graag schaakte. Door zijn ziekte, die heel langzaam verergerde, moest hij eerst de clubavond opgeven. Overdag ging het schaken beter zodat de externe competitie nog een tijd lang lukte totdat een hele middag schaken ook te zwaar begon te worden. De laatste jaren werd het ook zelfs thuis te moeilijk; zijn stijve lijf trilde en schokte daarvoor teveel. En zijn vrouw heeft daarvoor jaren lang in mijn ogen meer dan bovenmenselijke prestaties geleverd.  Maar zijn liefde voor wiskunde ( ik trof hem vaak met een boek over zuivere wiskunde en begreep van hem dat hij een enorm groot raadsel bijna opgelost had) en het schaakspel waren ongebroken. Ik kende hem ook privé als Nuenenaar en ben daarom ook in het verpleeghuis doorgegaan met tegen hem rapid te schaken. Pas toen kwam ik er achter dat ook Loet Versfeld om de paar weken hiervoor langs kwam. Maar ook dit ging geleidelijk moeilijker: dubbelzien leidde soms tot een vreemde zet. Maar Wim was Wim, en dus weigerde hij dan terug te zetten. Wonderbaarlijk ben ik steeds blijven vinden dat hij ondanks oncontroleerbare bewegingen nooit een stuk omgooide. Zelfs de laatste keer, toen hij in bed niet meer overeind kon moest er geschaakt worden, wat een soort consultatie-demonstratie-analysepartij werd waar hij alleen nog verbaal,  maar nog wel heel graag, in participeerde.
Hij genoot ervan dat ik enkele maanden geleden nog Schaakmagazine voor hem meebracht: daar stond een partij in van hem tegen D.van Geet. Uit 1950!!!  Wim verloor weliswaar spectaculair tegen de van-Geet-opening, maar het betreffende artikel was dan ook bedoeld als een In Memoriam van Wims toenmalige tegenstander.

Inmiddels is bekend dat de afscheidsdienst van Wim gehouden zal worden op zaterdag 3 januari 2015 om 13.00 uur in “De Regenboog”-kerk, Sportlaan 5 te Nuenen, met aansluitend de teraardebestelling op begraafplaats “de Roosdoncken” gelegen aan de rand van het dorp.

Jan Toorman

2 gedachten over “Wim Versnel overleden

1. Geachte heer Toorman,
    Bijzonder uw ervaringen met Wim te lezen. Ik was ruim een jaar iedere week op bezoek bij Wim en schaakte vaak met hem. Mijn niveau is beginner en als ik weer eens (zoals altijd) verloren had zei Wim ooit: “Je gaat vooruit ! “. Ook las ik regelmatig de spellen voor die zijn vrouw knipte uit de krant, Wim zei eens na een zet die ik voorlas: “Stom” Ik reageerde daarop met, je gaat toch niet zeggen dat je het beter kan! Toen zei hij gewoon; jawel! Uw club zal een lid als Wim zwaar missen, ik denk dat hij door zijn talenten en groot denkvermogen nog menigmaal kampioen had kunnen worden. Wat heeft hij zijn zware aandoening moedig gedragen, moge hij rusten in vrede en bovenal rust.
    Frans van Dijk

2. Bedankt Jan, voor je bijdrage waarin ik heel veel van hem herken. Ik heb een aantal jaren met hem in hetzelfde externe team mogen spelen. En hoe moeilijk het ook was, hij probeerde er altijd bij te zijn. Lichamelijk mocht het dan steeds lastiger worden, zijn schaakniveau was altijd een aanwinst voor het team.
    Jammer genoeg lukte het na verloop van tijd niet meer om aan de interne en externe competitie deel te nemen. Op de club zag ik hem niet meer, maar bij hem thuis heb ik hem nog wel ontmoet. En ook zag ik daar hoe goed zijn vrouw voor hem zorgde. Zijn ziekte gun je niemand, maar zo’n vrouw zou iedere man moeten hebben …
    Jarenlang bracht ik ons clubblad De Raadsheer bij hem langs. Daar werd maar uitgezien en ik heb menig maal een telefoontje gehad als De Raadsheer niet werd bezorgd in de week waarin die hoorde te verschijnen. Dat geeft wel aan dat de binding met het schaken en met de schaakclub altijd is gebleven, ook in de tijden dat hij zelf niet meer aanwezig kon zijn.