Narrow escape
Eindhoven 3- Gardé 2

Vooraf dachten we een zwakkere tegenstander te hebben, op basis van resultaat vorig jaar (6e) en rating spelers. Team was compleet op Harry Steures en nieuweling Santiago na. Een eerste rondgang leverde weinig verschil op. Alleen Nico Schellingerhout stond beter en Erik Bouwmans was bezig een pion te winnen. Even later stonden we met 3-0 achter. Nico kwam vertellen dat hij een dame had weggegeven, Erik was tegen een verrassende zet aangelopen en Jos Rensen had zich verslikt in een al te agressieve aanpak van tegenstanders’ Aljechin. Gelukkig reduceerden daarna Cees Berghout in een keurige positionele partij, eindigend in een gewonnen eindspel en Albert Coenen, die zijn tegenstander overspeelde en ruim materiaal won, de achterstand naar 2-3. Bleven over Walter Anema en Erik Pateer in een overwegende stand en uw verslaggever in een onoverzichtelijke stelling met ongelijk materiaal.

Was door oud-lid Leo Hovens verrast met 1 g4. Die maar genomen en weer teruggegeven. Betekende wel, dat wit zomaar een open lijn had naar de zwarte koningsstelling. Kwam een stukoffer achteraan en uiteindelijk werd de zwarte dame gegeven voor T, P en L minus pion.

Dat eindigde in een stelling waarin de keus was met drie stukken op jacht te gaan naar de vijandelijke koning of herhaling van zetten te accepteren. Een wandeling langs de resterende twee borden leverde de overtuiging op dat die twee allebei echt gewonnen stonden. Dus remise.

Vervolgens won Walter gemakkelijk en wikkelde Erik af naar een eindspel met drie tegen een pion, waarna zijn tegenstander afzag van verdere tegenstand.

Weggekomen met een 4.5-3,5 overwinning haalde iedereen opgelucht adem.

Cees Versteeg

Klasse 1B Ronde: 1; Datum: 2012-10-06