Souburg – Eindhoven 2

Eindhoven 2 speelt een boven verwachting goed seizoen met na vijf ronden slechts één nederlaag. De behaalde zeven wedstrijdpunten geven vertrouwen in een goede afronding en onderweg naar Zeeland voor de zesde ronde hangt er een zelfverzekerde sfeer. Ruim op tijd arriveerden we in het Zeeuwse Souburg in het clubgebouw van de schaakvereniging.

Na ongeveer een kwartiertje blijkt onze voorbereiding niet optimaal, aangezien ineens een melodie door de ruimte klinkt. Het blijkt dat de telefoon van onze derde bordspeler is aangegaan, waardoor de wedstrijdleider genoodzaakt is direct een nul toe te kennen. Geen prettig begin van de middag dus.

Gelukkig stemmen vooral de lagere borden al vroeg in de wedstrijd erg positief. Twan heeft een uitstekende franse stelling waarbij hij de witveldige loper heeft geruild en wit met een zwakke c-pion heeft opgezadeld. Ikzelf heb door een tactische misser van mijn tegenstander een belangrijke pion gewonnen in het Schots, en Jan Toorman is in staat om een kwaliteit te winnen doordat zijn tegenstander te vroeg Tb8 speelde en hier twee tempi verspeelde. Geen reden voor paniek dus.

Hans van de Hurk staat actief na de opening en heeft mede dankzij de controle over de d-lijn en meer ruimte een mooie stelling. Hans Bosscher lijkt op dit moment een wat open koningsstelling te hebben, terwijl op het eerste bord een strijd gaande is tegen ‘hangende’ witte pionnen.

Na het doen van gezonde zetten bleken mijn stukken ook nog eens actiever en werd het tijd voor mijn tegenstander om op te geven. 1-1 Jan Toorman besloot vanwege zorgvuldigheid niet de kwaliteit te pakken, maar twee pionnen, de ‘veilige’ weg naar winst. Terwijl Jan half in slaap viel werd zijn tegenstander wakker en werd het een erg spannende stelling met voor beide partijen kansen.

Twan maakte in zijn mooie stelling een vreselijke blunder door zijn dame bloot te stellen aan een aftrekschaak. Hoewel, het klinkt zo misschien erger dan het was, wit moest hier wel zijn eigen dame ook voor offeren. Toch leverde hem dit een pion op en een actieve stelling, en in een dubbel toreneindspel zou dit zomaar eens de winst kunnen betekenen.

Langzaam breekt overal de tijdnoodfase aan. Frits heeft handig zijn voordeel uitgebouwd en houdt het witte centrum onder druk, terwijl hij ook op de damevleugel spel heeft. Vanwege gebrek aan tijd besluit hij voor remise te gaan. Hans van den Hurk moet zijn goedgeplaatste actieve stukken ruilen en zal waarschijnlijk ergens de winst hebben gemist. Nadat de rust is teruggekeerd is er een paardeneindspel ontstaan waar er niet echt vorderingen gemaakt kunnen worden, ook hier remise.

Robert is een moeilijke stelling verzeild geraakt, waar zwart een gevaarlijke vrije randpion heeft gecreëerd. In afwachting tot de andere partijen gaat Robert lang op zoek naar een (risicovolle) winstpoging, maar besluit af te wikkelen naar een theoretisch remise eindspel toren en paard tegen toren.

Bij Jan Toorman is het inmiddels erg spannend, vandaar dat ik hem verzocht een partijfragment te laten zien, zeker de moeite waard:

Stelling na 47 zetten, zwart is aan de beurt.

Het is vreselijk spannend . Wit (Jan Toorman red.) dreigt op de volgende zet met zijn f-pion door te lopen tot dame , en  eventueel kan hij dan rustig zijn toren offeren tegen de g-pion. Zwart is wonderlijk genoeg bijna in zetdwang: zijn paard moet de kostbare pion blijven dekken,de koning kan niet dichterbij komen,en hij moet dus streven naar toch een toren naar de f-lijn , dus Te4-e5-f5,waarna het nog steeds niet goed hoort af te lopen maar er nog kansen zijn temeer omdat hij een half uur meer dan ik op de klok had.
Hij koos (en wie zou dat niet gedaan hebben?) voor het veel actiever lijkende 47…Te4-d4, maar stelt daarmee alleen de opmars van de f-pion uit door allerlei tactische grappen:
48.Lb6! (Kxf6 faalt nu op Lxd4).49Td6,Lc5! (en weer lukt Kxf6 niet :Lxd6,Kxg7.Lc5! en eindelijk kunnen a-pion of h-pion de strijd gaan beslissen).Enige zet om f7 te verhinderen dus: 50…Td7. 51a4! (inmiddels kan zwart helemaal niets meer bewegen. Let op hoe veel velden de loper bestrijkt en vergelijk dit met het paard.Dit keer kan de zwarte koning niet naar f6 omdat hij de toren moet blijven dekken). 51…c3+ (zwart geeft toe dat hij niets meer kan, en wit onderstreept dat nog eens extra: 52Kb3,Td5. Er was niets meer tegen de f-pion te verzinnen:52f7. En nu een laatste poging de strijd te rekken door de g-pion te ruilen tegen de f-pion: 52…g1D.

Stelling na 52…g1D.

Maar ook dit mislukt:53f8P+!!. Als de zwarte koning nu naar f6 gaat slaat wit de dame , waarna de witte loper op c5 onkwetsbaar blijft wegens familieschaak.Maar als zwart naar voren gaat wordt gewoon met loper of toren naar keuze op g1 geslagen. Zwart liet zich hierna niet van zijn sportiefste kant zien en speelde door, even later zelfs met twee stukken en drie pionnen minder. Hierop stopte ik met  verder noteren. Waarop de tegenstander zei dat ik noteren moest. De toegesnelde wedstrijdleider constateerde dat ik nog 12 minuten had en niet minder dan 5 en zei dat de reglementen duidelijk zijn.Waarop ik mijn excuses maakte,terwijl mijn tegenstander heel sportief zijn wel ingevulde notatieformulier ter beschikking stelde. Omdat ik mij realiseerde dat er, hoewel recent nog verboden door de bond, ook nog de mogelijkheid was alsnog mijn morele gelijk te halen met behulp van een bierglas bood ik hem als pleister op de wonde ( die ik dus alsnog ging toebrengen) een biertje aan, wat in welwillende aarde viel. Maar helaas : weliswaar kost een flesje bier daar maar €1, maar glazen kennen ze niet daar in Zeeland. Waarom o waarom niet?
Twan zijn tegenstander speelde het technisch gewonnen toreneindspel niet handig en zelfs met twee pionnen extra slaagde Twan er in remise te houden. Een halfje waar we al niet echt meer op gerekend hadden.
Nog steeds hoop op een goede afloop, maar op het eerste bord heeft Robert nog wel erg weinig zetten om het eindspel te verdedigen. Met minder dan twee minuten is het soms mogelijk remise te claimen als de tegenstander geen vooruitgang kan boeken, maar de wedstrijdleiding besliste dat dat het in dit geval niet terecht is, en dus moesten de vijftig zetten gehaald worden. Dat zijn er toch wel veel en nadat de witte koning naar de rand werd gedreven werd ook nog eens mat in een over het hoofd gezien.
Alle hoop op Hans Bosscher die in een eindspel kwam met een pluspion (4 tegen 3) en allebei een paard. Een hele lastige stelling om steeds maar door te rekenen, zeker met minder dan vijf minuten. Na een hectische eindfase speelde de Souburger het meest nauwkeurig en ging ook deze partij verloren.
Een zure nederlaag waarbij tot in de laatste minuten nog een overwinning voor Eindhoven in zicht was. Er verandert evenwel aan de stand niet veel en de derde plaats wordt gehandhaafd.
Jeroen van de Put
T Souburg 2044 Eindhoven 2 2013
1. Rene Tiggelman 2231 Robert Klomp 2081 1 0
2. Collin Boelhouwer 2090 Hans Bosscher 2068 1 0
3. Henrik Porte 2174 Jan Vosselman 2058 1 0
4. Bert Henderikse 2004 Hans van den Hurk 2018 ½ ½
5. Jeroen Hekhuis 2046 Jan Toorman 1969 0 1
6. Robin Bosters 2014 Frits Schalij 1971 ½ ½
7. Roeland Alders 1918 Jeroen van de Put 1978 0 1
8. Henrik Westerweele 1873 Twan Kastelijn 1963 ½ ½

2 gedachten over “Verslag ronde 6

1. Hulde voor het objectieve verslag, ik heb zelden een zuurdere nederlaag gezien dan die van jullie tweede.
    Maar nog wel even een aanvulling: We hebben wel zeker bierglazen! Een oplettende kijker heeft ook mensen uit glas bier zien drinken. Voor de volgende keer: Ze zijn op aanvraag bij de bar beschikbaar 🙂 Het was geen aangescherpt veiligheidsbeleid bij het eerste bezoek uit Brabant na het incident in Berkel-Enschot!

2. Pingback: Uitslagen zaterdagcompetitie | Eindhovense Schaakvereniging