Er stond voor Eindhoven 2 weinig op het spel in de laatste ronde, evenals voor het bezoekende team uit Den Haag. Zij speelden met maar liefst vier invallers. De wedstrijd werd door Eindhoven met 5-3 gewonnen.

Robert aan bord een speelde de langste partij. Hij probeerde een gelijke lopereindspel met een pion minder te verdedigen; geen makkelijke opgave. Zijn tegenstander wist echter waar hij mee bezig was en wist door secuur spel het punt naar zich toe te trekken.

Hans Bosscher kreeg in de Weense opening (1.e4 e5 2.Pc3 Pf6 3.Lc4 Pc6 4.d3 Pa5), na afruil van de loper op c4, een dubbelpion, maar ook een sterk centrum. Na de korte rochade van zwart kon wit met h3 en g4 een aanval beginnen op de zwarte koning. Helaas zag wit een schijnoffer van een zwarte loper op f2 over het hoofd waardoor de aanval vanzelf tot stilstand kwam. Dooor de starre pionnenformaties was er geen goed plan te bedenken voor beide spelers en tot remise werd besloten.

Jan Vosselman verkreeg een prettig overwicht en kon het loperpaar veroveren. Na 25 zetten was de wedstrijd eigenlijk al “gespeeld”. Echter de slechtste zet van de wedstrijd gaf wit kansen. Twee zwarte koningspionnen gingen verloren. Hierbij werden nogal wat stukken geruild en bleef een eindspel met 3 pionnen tegen 4 en een zwarte loper tegen paard met allebei een toren over. Opnieuw ging wit in de verdediging en raakte in een matnet verzeild op de onderste rij. Dit overleefde hij niet.

Bas bouwde zijn stelling gedegen op en had waarschijnlijk een iets betere stelling. Na een solide partij werd hier de vrede getekend.

Frits speelde een Koningsindiër met een paard op c5 en een pion op a4. Doordat wit a2-a3 al gespeeld heeft is de opmars b2-b4 dan niet meer mogelijk. Er bleek toch veel veerkracht in de witte stelling te zitten en zwart kon niet echt in voordeel komen met remise als resultaat.

Mijn tegenstander koos in de Caro-Kann voor vroeg Db6. Ik besloot vanwege mijn voorsprong in ontwikkeling de stelling actief te spelen en offerde daarvoor een pion op d4. Zwart nam het offer aan en sloeg met de dame, waarna wit erg lang het initiatief kreeg door de open lijnen voor de torens en actieve lopers. De zwarte koning kon pas zijn plek op e8 verlaten door een kwaliteit te geven, maar dit kostte uiteindelijk de partij.

Bij Twan kwam een leuke variant op het bord: in een franse stelling kon zwart met …Lxe5 fxe5 Dh4+ en Dxd4 een pion winnen, waar op wit besloot het paard op d4 op e6 te laten slaan. Later in de analyse bleek er nog een verradelijke truck in de stelling te zitten. Na het spectaculaire begin werden veel stukken geruild en keerde de rust terug. Een terechte remise was het reslutaat.

Jan Toorman kwam al snel in een middenspel terecht zonder dames, met een klein plusje dat werd vastgehouden, maar niet uitgebreid kon worden. Na geduldig manoevreren in een loper/paard-eindspel met beide nog 3 pionnen was de loper (Jan) wat beweeglijker dan het paard. Één moment was Jan’s tegenstander zo slaperig dat een geforceerde afruil volgde naar een pionneneindspel met elk één pion. Hierbij had Jan een tempo meer…

Jeroen van de Put

Klasse 3G; Ronde: 9; Datum: Sat 2013-04-20