Iepenlaan 40 – ESV 3                           7 december 2013

7 december moest ESV 3 aantreden tegen ‘Iepenlaan 40’ – ik vind het adres een stuk makkelijker dan de clubnaam (Triple Pion 1).

Het was onmiddellijk 0-1 R: toen bekend werd dat Cees Versteegh aan bord 1 zou aantreden, werd zijn tegenstander in de ochtend onwel en kon Iepenlaan 40 geen vervanger vinden.

Over spelers tekort gesproken: Philippe (2) was weer eens zoek…..20 minuten na tijd was hij er nog steeds niet. Achteraf bleek hij bij Esso Raakeind (Tilburg) over gras gereden te zijn waar heel gemeen grote stenen waren verborgen. De bolide was vastgelopen, hij smeekte om hulp bij het Esso personeel maar dat had de houding die je bij zoveel jonge werknemers aantreft: ‘Kan mij geen ruk schelen’. Omstanders waren gelukkige behulpzamer en met gemeenschappelijke krik-inspanning was de bolide na ¾ uur weer op weg naar Iepenlaan 40. Te laat komen heeft een tijdnadeel, maar adrenaline-voordeel: de alertheid is hoog. Hoog genoeg om met zwart en 4…a6 Taimanov tegen een ‘ignorante’ witspeler na 10 zetten een pion te winnen. Helaas wel met wat achtergebleven ontwikkeling. Wit speelde het vervolg uitstekend en actief, Philippe miste een kans om er doorheen te komen, en stuurde daarna, ook gezien de algehele teamstand, op remise aan. Getekend.

Walter (3) was weer in zwierige sferen en opende Weens. Zwart zocht zijn heil op de damevleugel, Walter zocht actief stukkenspel op in het centrum en op de koningsvleugel. Zwart ging voor kwaliteitswinst, Walter counterde met een gevaarlijke tegenaanval. Na een wit dameoffer bewees wit zijn juiste inschatting door matgevende minorpromotie tot toren.

Gerardo (4) keek weer eens naar het maximale aantal gram hout, en dus voor paard en twee indrukwekkende centrumpionnen, met zwart, tegen wit een toren. Met daarnaast genoeg ander materiaal. Het leek een climax te worden: zou zwart kunnen promoveren met stukwinst, of zou wit eerder zijn met eeuwig schaak dan wel mat? Beide spelers konden de spanning niet meer aan en besloten tot remise.

Albert (5) speelde met wit naar eigen zeggen een dubieus gambiet en was blij toen hij zijn pion had teruggewonnen. In het middenspel had wit veel ruimte en activiteit. De tegenstander maakte een fout waardoor Albert L+P tegen T won en vrij snel daarna de partij.

In een Philidorverdediging liet Zwart (Cees Berghout, 6) op een voor hem ongunstig moment al vroegtijdig e4-e5 toe. Wat zwendelen beperkte de schade en liet zwart zelfs een pluspion. Bij de afwikkeling naar een eindspel maakten beide partijen onopgemerkte flinke fouten, maar een kwaliteitsoffer in combinatie met een familieschaak zag zwart wel, stukwinst dus en een pionneneindspel.

Erik Bouwmans (7) had een degelijke interessante partij. Dicht voor de 40e zet zou Erik met wit bijna e4-e5 doorzetten, maar zwart verhinderde dit, ruilde en stond een pluspion toe. Maar een moment van blindheid streek op Erik’s tegenstander neer: deze gaf pardoes een toren en daarmee de partij weg.

Nico (8) kreeg met zwart een gesloten Siciliaan en bood wit de mogelijkheid het loperpaar in te leveren tegen een dubbelpion – hetgeen gebeurde. Het werd een strategische strijd: wit had de e-lijn en zwart initiatief op de damevleugel. Dat initiatief betaalde zich onverwacht snel uit: zwart kon de ongedekte onderste rij in beslag nemen met Ta1. De schade was wellicht nog te overzien, maar wit koos drastisch voor een late g2-g4 aanval. Nico combineerde dreigingen op de witte koning met winst van Lb3 en daarna was de partij snel beslist.
Triple Pion (Iepenlaan 40) – ESV 3 = 1-7.

Editor Philippe.

Klasse 1B Ronde: 2; Datum: 2013-12-07