Simultaan David Miedema

Geslaagd experiment

Bij de enquête over alternatieve clubavonden voor de ALV kwam als één van de mogelijkheden een simultaan naar voren. Ik was wat sceptisch, maar Peter Roozemond en Ron van Hoogstraaten waren erg enthousiast. Peter zocht zelfs gelijk contact met enkele landelijke grootheden, maar kwam er snel achter dat daar een stevig prijskaartje aan hing. In het bestuur besloten we desondanks één van de alternatieve avonden een simultaan te organiseren maar om iemand dichter bij huis uit te nodigen. Onze eerste keus werd ons oud-lid David Miedema en die vond het gelijk een leuk idee. David is één van de succesverhalen van onze jeugdopleiding. Hij groeide door tot een vaste waarde van het eerste en nadat hij de club had verlaten behaalde hij de Internationaal Meester titel. Een interessante tegenstander voor veel clubleden, want David mocht het uiteindelijk opnemen tegen maar liefst 24 spelers. Een zware klus, zeker als je bedenkt dat onder die spelers zelfs twee eerste team spelers zaten, namelijk Jos Sutmuller en Boris Friesen. Opvallend was dat enkele spelers plaats namen achter het bord die we dat al lang niet meer hadden zien doen zoals Nico Hazewindus en Jules Welling.

David met de handen in het haar..

David met de handen in het haar, maar hij zal Jan Toorman weten te verslaan.

David nam zijn taak zeer serieus en besteedde veel aandacht aan alle partijen. Heel geleidelijk druppelden de eerste uitslagen binnen. Voor 5 spelers bleek David toch echt een maatje te groot en zij moesten al snel het hoofd buigen. Daarna duurde het lang, heel lang. David nam ruim de tijd maar had het desondanks zwaar op enkele borden. Er ontvielen hem ook enkele opmerkelijke tactische foutjes. Zo won Ton Storcken al snel een kwaliteit met een simpel trucje. Erik Pateer wist in gedrukte stelling met een kleine combinatie een pionnetje te snoepen en ook Dennis van Kuijk kreeg een pionnetje cadeau. Maar met inventief spel wist David op alle borden de strijd gaande te houden. Zo was om half twaalf de strijd op veel borden nog steeds open. Om toch nog enigszins bijtijds klaar te zijn werd besloten om over te gaan op een kloksimultaan. David kreeg een half uur en zijn tegenstrevers een kwartier. Schaken werd plots een fysieke sport, met name voor David, die zich plots snel van bord naar bord moest bewegen. Loet en Ron hielden de eer aan zichzelf en gaven op voor het spektakel begon. 7-0 voor David. Deze honderd procent score bleek echter niet vol te houden. De eerste die David wist te verslaan was Rob van Weegen. In een scherpe stelling plukte Rob twee pionnetjes mee. David wist nog tegenspel te creëren via de open c-lijn, maar trapte in een valletje waarna nog meer materiaal verloren ging.  Met de druk van de klok ging het snel daarna ook  mis voor David tegen Frits (stuk kwijt in overigens al hopeloze stelling) en Hans Bosscher (paardvork). David bleef er echter vol voor gaan en sloeg twee maal remise af, tegen Jos en Nico Hazewindus. Twee maal kreeg hij de kous op de kop en ging de partij nog verloren. De druk van de klok nam verder toe en het leek er op dat David zijn partij tegen Erik Pateer vergat want daar ging hij zo maar door zijn vlag. Een bijzondere ervaring voor Erik die zelf regelmatig ruzie heeft met de klok.

Boris

Boris moet nu snel iets bedenken.

Ook tegen Boris liep het fout af voor onze simultaangever. Boris zette de partij scherp op, vaak een goede keuze bij een simultaan. Hij offerde een kwaliteit en kreeg een gevaarlijk initiatief. David verdedigde even niet secuur en moest toen materiaal inleveren, zie partij. Ook Walter won een prima partij. In een stelling waarin hij iets minder leek te staan had hij opeens een verrassend stukoffer. Even later won hij het stuk met rente terug en had een gewonnen toreneindspel. Flip Stomps en Paul Schaffer behaalde beiden een eervolle remise, zij het op geheel verschillende wijze. Waar bij Paul de partij de hele tijd redelijk in balans bleef, ging het bij Flip voortdurend heen en weer. Het begon al met het scherpe paardoffer op f7 in de Russische opening. David kreeg twee machtige vrijpionnen in het centrum en had daarmee de overhand totdat hij er één opgaf omdat hij dacht een stuk te winnen. Dit bleek niet het geval en even later won Flip zelfs een tweede stuk. Flip speelde daarna iets te voorzichtig gaf een stuk terug en kwam in een eindspel terecht met een paard tegen verre vrijpion wat niet zo eenvoudig bleek. Met veel kunst- en vliegwerk wist David dit uiteindelijk remise te houden. Zo kwam de eindscore voor David op +14 -8 =2. Tegen dit veld zeker niet slecht al viel het David misschien een beetje tegen. Al met al een bijzonder geslaagde avond.

Bas van de Plassche

De uitslagen:

Er waren 24 deelnemers en David (KNSB rating: 2417) scoorde plus zes (62,5%):
Veertien keer winst, twee remises, acht keer verlies.
We startten om 08:10. Om 11:45 werden de klokken aangezet.
David 30 minuten, Wij (Goliath) nog een kwartier.

1. zijn vader                         1-0         08:40
    Boris Friesen                     0-1
    Dennis van Kuijk               1-0
    Gerardo Santiago              1-0