In de wedstrijd tegen WLC moesten we het stellen zonder Robert en Jan Vosselman op de topborden. Gelukkig was Loet bereid om in te vallen. Even was er aan de kant van WLC wat verwarring over wie het tegen hem zou gaan opnemen en pas vlak voor de start bleek Jan Mascini plaats te zullen nemen aan dat bord (8).

Het werd een snelle partij waar na een half uur al een soort van eindspelachtige situatie kon worden aanschouwd. Hierbij had Mascini waarschijnlijk iets beter spel vanwege ruimte en druk op de damevleugel, maar werd er remise overeengekomen.

Frits had op bord 6 met zwart de open variant van het Italiaans twee paardenspel gekozen. In het middenspel had hij een pion minder, maar vanwege een open stelling en een sterk loperpaar voldoende compensatie. Ook hier werd al vroeg de remise geaccepteerd.

Hans Bosscher op bord een had na een rustige opening 1.e4 c5 2.c3 d4 3.exd5 Dxd5 iets vrijer spel. De geïsoleerde pion op d4 vormde geen verzwakking in het middenspel. In feite waren er aan beide kanten geen echte aanknopingspunten voor aanval. Eerst verdwenen alle paarden en vervolgens alle torens op de c-lijn. Het resultaat was dat wit de open c-lijn met de dame bestreek, maar gelijktijdig de pion op d4 moest dekken, zodat beide spelers geen manoeuvreerruimte hadden en besloten werd tot remise na 28 zetten.

Zelf had ik op bord 3 een Sveshnikov, waarbij zwart geen d5 of f5 wist te spelen. Langzaam kreeg wit meer grip op de stelling, en toen het paard zijn weg naar d5 vond was het voordeel duidelijk.

Twan had eerder deze middag een remiseaanbod geweigerd, omdat er nog wel veel onduidelijke stellingen waren. Hij had toen nog een hele gezonde stelling, maar toen ik later kwam kijken was daar niet veel meer van terug te zien. Zwart was in staat om zijn torens op de e-lijn te verdubbelen en had bovendien een sterke pionnenmeerderheid op de damevleugel. Er werd nog lang gevochten, maar dat halve punt hebben we niet meer gezien.

Hans van den Hurk (bord 2) was net als vorige ronde in zware tijdnood verzeild geraakt. Gelukkig haalde hij de veertig zetten in een gelijkwaardige stelling met voor beiden partijen volop kansen. Omdat alle zware stukken nog op het bord waren bleven er onderste rij motieven in de stelling aanwezig. Helaas overzag Hans in de tweede helft een matcombinatie en ging de partij verloren.

Bas (bord 4) zette een soort stonewall formatie (c6-d5-e6-f5) neer en er ontstond een partij waarbij van beiden kanten gemanoeuvreerd werd. Wit een paard op e5 en zwart had zijn loper via d7 naar e8 gemaakt tot een stuk met potentie. Hoe de afwikkeling naar het eindspel verliep heb ik niet helemaal meegekregen, maar het toreneindspel wat ontstond zag er niet goed uit voor ons. Wit heeft een vrije a-pion en verder een g- en h-pion terwijl zwart een pion op h6 heeft. Bas zijn tegenstander speelde het eindspel voortreffelijk en wist de winst aan te tonen.

Als allerlaatste was Jan Toorman met zijn partij aan de slag. Daar stond eerder een wit paard in de hoek, op eigen helft, met als functie f2 te verdedigen. De andere stukken werkten echter erg goed samen. Wit kreeg een stelling op het bord met twee torens tegen een dame. Volgens de puntentelling van Euwe ongeveer gelijk, maar in deze open stelling waarbij wit in staat is de zevende rij te bezetten en op allerlei manieren mat kon dreigen was het voordeel duidelijk voor de eerste partij.

Helaas was deze overwinning net niet genoeg om punten te halen. Hierdoor zijn we afgezakt naar een achtste plaats en gaat de wedstrijd tegen De Drie Torens een hele belangrijke worden!

Jeroen van de Put

T WLC 1965 Eindhoven 2 1973