Zie hier voor de foto’s.

Schaken om de Eindhoven Cup in Nuenen begonnen.

De eerste ronde van het jeugdschaaktoernooi om de Eindhoven Cup werd afgelopen zondag gespeeld in de aula van het Pleincollege in Nuenen. Er heerste een gezellige drukte, 25 jongens en meisjes uit Eindhoven en omgeving aan de borden, ouders en begeleiders er omheen; alleen maar kijken, want aanwijzingen geven mag niet. In de gang een schaakestafette om wat energie kwijt te raken: 2 teams rennen naar een schaakbord, doen een zet en terug naar de klok 15 meter verderop. Jeugdleider Leon Driessen van de organiserende Nuenense schaakvereniging over het toernooi: “Wij zijn blij met de opkomst; altijd spannend hoeveel er komen. Er is naar speelsterkte ingedeeld, in stappen van beginnende tot gevorderde spelers”. Alessandro Di Bucchianico, jeugdleider in Son en Breugel: “De spelregels van het schaken leer je in zeg een half uur. In het begin zie je dat zij proberen zoveel mogelijk stukken te slaan. Pas later ontwikkelt zich het inzicht. Dan zie je dat zij de waarde van schaakstukken kennen en een spelplan ontwikkelen”.

En de spelers? Voelen zij een druk om hier goed te presteren?  Leon denkt dat dat wel meevalt. “Het gaat vooral om de lol in het spel, maar natuurlijk willen ze winnen”. De jongens en meisjes hebben deze ochtend een druk programma af te werken. Ieder speelt zo’n 6 tot 8 partijen van een half uur. Opvallend is hoe serieus en geconcentreerd ze bezig zijn. En na de partij sportief de winnaar de hand schudden om even later aan een nieuwe partij te beginnen. Wout Slaats, 15 jr, na een verloren partij: “Meestal verlies je door je eigen fouten”.  Omeed Amini, 10 jr, met broer Mielad 8jr en zus Maniela 6 jr deelnemernd aan dit toernooi: “Het is spannend, vooraf was ik zenuwachtig, soms win je en soms verlies je, maar verliezen is niet erg, het gaat om het plezier”. Uit de reeks van 6 toernooien tellen de 4 beste resultaten mee; dan is de eindwinnaar bekend. Dagwinnaars in de verschillende categorieën werden Nick Broeks, Omeed Amini, Juan van Gogh, Jesse Balthussen en Charlie Tang. Na afloop kregen alle deelnemertjes een prijs. De volgende ronde in de serie jeugdtoernooien wordt gespeeld op 13 november in Son en Breugel.

League Club/School Diploma   Ronde 1

Charlie Tang WLC 3   5,0