Vlotte overwinning op Son en Breugel.

Het werd een makkelijke avond in Breugel tegen een op papier zwakkere tegenstander. Simon wist als eerste het punt binnen te halen op bord 4. Vanuit het Nimzo-Indisch werd het centrum dichtgezet en viel zwart op de koningsvleugel met succes aan en kwam wit niet tot meer dan 25 zetten. Op bord 3 werd door Peter in de opening een paard gewonnen op a6 en hij heeft dit daarna tot winst afgewikkeld door de zwarte koning in een matnet te drijven. Helaas speelde Ad op bord 3 de Franse verdediging en kreeg de afruilvariant op zijn bord. Dit is tactisch niet verstandig want tegen een zwakkere tegenstander maak je meer kans op winst met elke andere opening. Om een lang verhaal kort te maken: alles ging van het bord behalve een aantal pionnen met een remise stelling tot slot. Op bord 1 speelde Frits een makkelijk wedstrijd vanuit een Italiaanse opening. Eerst werd er een pion gewonnen en even later twee lopers tegen een toren. In tijdnood maakte Frits de partij keurig af met een mataanval.

Ad van Rijsewijk

Avond D2; Ronde: 4; Datum: do 2015-01-08