Bekerwedstrijd Eindhoven – De Toren Arnhem-VSV

Na de 3-1 overwinning op Dordrecht bleven in poule D behalve wijzelf nog de teams van HMC Calder, Stukkenjagers en De Toren Arnhem-VSV over. HMC Calder schakelde  Stukkenjagers uit met vluggertjes (2 ½ -1 ½)  nadat de reguliere partijen tot een 2-2 stand hadden geleid. Vorig jaar versloegen wij verrassend Stukkenjagers en gingen toen ten onder tegen HMC Calder. Op het papier hadden wij het dit jaar met De Toren Arnhem –VSV makkelijker. Weliswaar is dit een zeer sterke eersteklasser met veel spelers boven de 2300 (waaronder grootmeester Ruud Janssen), maar in de bekerwedstrijd werden op de borden 3 en 4 steeds spelers rond de 2100 ingezet. Dat leek dus kansen te geven. Op 9 maart speelden wij thuis tegen hen. Het zag er bij binnenkomst van de tegenstander zeer goed voor ons uit, omdat naast Ruud Janssen er geen spelers boven de 2140 meegekomen waren.

Na een uur spelen werd mij duidelijk dat het een spannende wedstrijd zou worden. Op alle borden zag ik onevenwichtige  stellingen waarin beide partijen kansen hadden. Zo had Bas  tegen Ruud het loperpaar veroverd, maar was het niet duidelijk hoe hij de stelling kon openen in zijn voordeel. Jos had een stelling met een gunstige pionnenstructuur, maar moest oppassen dat zijn koning goed beschermd bleef. Ook bij Luuk en Julien waren er dynamische stellingen.

Het speeltempo bij de bekerwedstrijd is apart: 110 minuten  met slechts 5 seconden increment per zet. Dat is waarschijnlijk gedaan omdat poulewedstrijden  van de bekercompetitie ’s avonds op clubavonden worden gespeeld en men wil voorkomen dat partijen te lang duren. Bij dit speeltempo is het gevaarlijk om een grote achterstand in tijd op de klok te hebben, want dit is moeilijk goed te maken.

In eerste instantie leek de wedstrijd zich ten gunste van ons te keren. Luuk wist zijn tegenstander geleidelijk te overspelen en Jos had via een kleine combinatie een belangrijke pion gewonnen. Bas en Julien leken allebei  hun loperpaar tot activiteit te kunnen brengen. Het kostte hen beiden alleen erg veel tijd. Ook Luuk had erg veel tijd nodig. Hij miste met nog weinig tijd op de klok een winstweg en moest met remise genoegen nemen. Het actieve plan van Julien leek uiteindelijk zich tegen hem te keren en in tijdnood kon hij geen antwoord vinden tegen de vele dreigingen van zijn tegenstander. Helaas bleef het daar niet bij. Jos kreeg een stukoffer van zijn tegenstandster om de oren wat hij niet goed beantwoordde. Ik zag een mat in vier, maar gelukkig kwam dit niet op het bord. Jos moest een kwaliteit geven om mat te voorkomen en wist uiteindelijk met kunst-en-vliegwerk nog een remise te halen.  Daarmee was de wedstrijd feitelijk verloren, want Bas had in een gecompliceerde stelling niet de juiste voortzetting gevonden. Hoewel hij zich met weinig tijd op de klok nog zeer vindingrijk wist te verdedigen, moest ook hij uiteindelijk de vlag strijken. Daarmee is het bekeravontuur dit seizoen helaas ten einde gekomen. Qua ratings hadden we ons net als vorig jaar bij de laatste 8 kunnen scharen, maar het zat er op 9 maart niet in voor ons.

Alessandro Di Bucchianico

Eindhoven 2288 De Toren Arnhem – VSV 2134 1 3