Hall of fame

De afgelopen jaren heeft de jeugdafdeling van de Eindhovense Schaakvereniging een aantal Nederlands jeugdkampioenen opgeleverd. Hier is een kort overzicht.

2017

In 2017 verdedigde Yichen Han zijn E titel met succes. Hij bleef een half puntje voor op Machteld van Foreest. Yichen heeft nu zes individuele Nederlandse titels op zak.

Yichen2NK2017

Tommy Grooten werd Nederlands H kampioen. Om Newton te citeren: “Als ik verder heb gezien dan anderen, komt dat doordat ik op de schouders van reuzen stond.”

TommyPetra

2016

In 2016 nam Yichen Han de titel bij de E’s over van Alexander Rutten. Alexander werd tweede, op respectabele afstand gevolgd door de rest van het veld.

YichenAlexander

Yichen boekte in 2016 een historische zege in het Pupillenkampioenschap. Door de F categorie te winnen werd hij de eerste Nederlander met vier pupillen titels.

Yichen

Wendy greep in de G categorie op weerstandspunten naast de titel algemeen kampioen, maar pakte wel de meisjes titel.

Wendy2

IMG_0210

2015 is een buitengewoon succesvol jaar voor onze jeugdafdeling. Bij het NK E werd zowel het meisjestoernooi als het jongenstoernooi beslist in een barrage van drie spelers. In beide barrages won een speler van de Eindhovense Schaakvereniging. Janne Allaart won bij de meisjes en revancheerde zich daarmee voor het jaar ervoor waarin ze de barrage nog verloor van Machteld van Foreest. Alexander Rutten won bij de jongens. De Najdorf was een gevaarlijk wapen van Alexander waar veel tegenstanders zich geen raad mee wisten.

IMG_3143

De Nationale Pupillendag werd helemaal een feest voor de Eindhovense Schaakvereniging. Alle drie de leeftijdscategorieën werden gewonnen door onze spelers. Alexander Rutten zette zijn E titel extra luister bij door ook Nederlands kampioen in de F categorie te worden. Yichen Han veroverde de G titel en is hiermee de zesde Nederlander die drie pupillentitels (F, G, H) veroverd heeft. Zijn voorgangers zijn: Jan Smeets, Mark Erwich, Maurice Schippers, Arthur Pijpers en Robby Kevlishvilli. Yichen heeft volgend jaar nog een kans op nummer vier in de F categorie. Wendy Huang volgde Yichen op als Nederlands kampioen in de H categorie. Zij werd hiermee meteen ook Nederlands meisjes kampioen in de H categorie. Alexander, Yichen en Wendy haalden gezamenlijk bijna een 100% score. Alleen Alexander stond in de laatste ronde een remise af. Op de foto staan vlnr: Elysia Feng (vierde bij de meisjes in de H), Alexander Rutten, Yichen Han en Wendy Huang.

YichenJanneWendy_2014

In 2014 prolongeerde Yichen zijn titel in de H categorie. Het was de eerste keer dat iemand twee keer Nederlands kampioen in de H categorie werd. Op de foto wordt Yichen geflankeerd door Janne Allaart die derde werd bij de meisjes in de F categorie en Wendy Huang vierde werd bij de meisjes in de H categorie.

yichen_pupillendag_13

In 2013 werd de vijfjarige Yichen Han Nederlands kampioen in de H categorie. In de tweede ronde verloor hij, maar verder wist hij al zijn partijen te winnen.Hij werd uiteindelijk eerste op weerstandspunten.

Eteam2010

In 2010 prolongeerde het E team haar titel. De Eindhovense Schaakvereniging werd daarmee de eerste club die twee keer achterelkaar Nederlands E kampioen voor teams werd. Dit jaar ging het een stuk gemakkelijker. De meeste wedstrijden werden met overmacht gewonnen. Slechts één keer werd gelijkgespeeld. De foto komt van het NBSB kampioenschap. Vlnr: Sourav Bhattacharjee, Luuk Baselmans, Ties Schalij en Kritin Motamarri.

2009

ESV_kampioen_2009In 2009 werd ons E team verrassend kampioen van Nederland. We hadden geluk dat een sterk team uit Groningen met onder andere Melchior Hillenkamp (Nederlands Kampioen), Jorden van Foreest en Lucas van Foreest zich op het laatste moment terugtrok. We waren misschien ook niet het sterkste team. Een overwinning in de laatste ronde bracht ons opeens aan kop in het klassement. De foto van het winnende team vlnr: Teun Rooijmans, Sourav Bhattacharjee, Ties Schalij, Ankit Majhi en Jaap Rooijmans. Op de achtergrond staan teamleider Frits Schalij en wedstrijdleider Ynte Visser. Ynte heeft net een teamshirt van het kampioensteam in ontvangst genomen en ziet tot zijn verbazing dat het ook nog zijn maat is.