WLC 2 – ESV 3

Tja, loop je bij WLC binnen, kom je opeens Nol Swinkels tegen, een sterke speler uit het eerste van Veldhoven. Wat blijkt, hij is van club veranderd en speelt nu voor WLC. Uiteraard hoort hij in het eerste van WLC, maar helaas had de verandering van club pas onlangs plaatsgevonden en was nog niet geldig volgens de KNSB-regels, maar wel volgens de wat soepelere NBSB-regels.

Daarom speelde hij mee met WLC 2 en ik had de pech, dat hij op bord 3 tegen mij aantrad. Ik speelde een scherpe variant, die Nol echter (veel) beter bleek te beheersen. Een wat optimistisch pionoffer werd vakkundig weerlegd en ook daarna kon ik Nol niet op een fout betrappen; nadat ik in verloren stelling nog een fout maakte, konden de stukken vroegtijdig in het doosje.

Dennis (bord 5, wit) vertelde mij maandag, dat hij toch mee kon doen en omdat Cees Versteeg voor de 3e achtereenvolgende maal verstek gaf, belde ik hem zaterdag (om 13.00u!!!!) op met de vraag of hij toch nog mee kon doen. Met een half uur minder op de klok – omdat hij pas om 13.35u – aanwezig kon zijn, wist hij de partij netjes in evenwicht te houden. Ik heb de partij daarna met hem geanalyseerd en ik denk, dat de slotstelling remiseachtig is, ofschoon het eerder de WLC-speler was, die over een winstpoging kon nadenken, omdat diens loper toch het goed – in het centrum – geposteerde paard van Dennis kon domineren en omdat de pionnen – op 2 vleugels – ondersteund door een actieve koning zeer waardevol bleken te zijn en Dennis tot accuraat verdedigen noopten. Terecht dus, dat hij het remiseaanbod aannam en dat hij het niet op dit eindspel liet aankomen.

Loet Versfeld (bord 4, zwart) speelde een prima partij zoals wij dat van hem kennen. De opening was duidelijk voor Loet, maar daarna nam zijn tegenstander de regie over en wist deze een gelijke stelling af te dwingen. Uiteindelijk trok Loet aan het langste eind; volgens eigen zeggen was zijn overwinning wat fortuinlijk, maar een kniesoor die daarover maalt.

Erik Bouwmans (bord 7, wit) speelde tegen Frans Ooms, net als Jochem Berndsen,  Loek van Reij en Henny Valks, oorspronkelijk van Triplepion. Op een gegeven moment stond Erik 3 pionnen voor en was hij beland in een totaal gewonnen eindspel. De overwinning is niet meer in gevaar gekomen.

Tussenstand: 1½ – 2½

Eric Wijsman (bord 1, wit) speelde tegen het jeugdig talent Charlie Tang. Eric stond duidelijk beter, maar trok – volgens eigen zeggen – iets te haastig ten aanval. Hij gaf daarbij Charlie tegenkansen en die maakte daar dankbaar gebruik van. Uiteindelijk eindigde de partij in remise in een voor Eric iets slechtere stelling.

Met nog 3 partijen te gaan leek het ESV 3, die aan het langste eind ging trekken, omdat Walter en Nico een duidelijk betere (= gewonnen) stelling hadden, terwijl Jochem een gelijke stelling had.

Toen Danny Beijk – Jochem’s tegenstander – een kwaliteit wegblunderde, trok Jochem de stelling naar zich toe. Een gepend paard werd gebruikt om de dame aan te vallen en Danny kon toen zijn toren niet meer verdedigen.

Walter (bord 6, zwart) kwam in een stelling terecht, waar hij 2 stukken voor een toren en een pion had. Vervolgens trok hij ten aanval tegen de koning van Bas. Uiteindelijk kon hij de fatale klap uitdelen met de zet Tf3, maar helaas deed hij de op 1 na beste zet Pf3 en na een lang eindspel eindigde de partij in remise.

Nico (bord 8, zwart) speelde tegen een zeer jeugdige tegenstandster met de naam Ingrid van Kuijk (van Kuijk??, daar hebben wij er toch ook 1 van?). Bij navraag bleek Dennis geen familie te zijn van Ingrid. Nico stond – zoals gezegd – gewonnen, maar kon helaas de beslissende klap niet uitdelen. Toen hij zijn vrijpion te snel opspeelde, ging deze helaas verloren. Wel kon hij afwikkelen naar een eindspel met pluspion, maar dit werd – met actief spel – verdedigd door Ingrid. De partij werd remise.

WLC 2 1726 Eindhoven 3 1831 3 5
1. Charlie Tang 1778 Eric Wijsman 2017 ½ ½
2. Dannie Beijk 1736 Jochem Berndsen 1820 0 1
3. Nol Swinkels 1956 Albert Coenen 1781 1 0
4. Hans Baijens 1700 Loet Versfeld 1888 0 1
5. Piet Koster 1758 Dennis van Kuijk 1764 ½ ½
6. Bas Roelen 1684 Walter Anema 1806 ½ ½
7. Frans Ooms 1699 Erik Bouwmans 1721 0 1
8. Ingrid van Kuijk 1497 Nico Schellingerhout 1851 ½ ½

Maar ik wil hierbij de overwinning aan Dennis opdragen, zonder dat ik iemand anders te kort wil doen, omdat hij vanuit Heeze racend naar het noorden van Eindhoven, toch nog een half punt voor ESV 3 heeft behaald.

Albert Coenen