ESV – Veldhoven (2e ronde NBSB-beker)

Als je de NBSB-beker speelt, dan zou je toch denken, dat je in de eerste twee ronden tegen een relatief zwak team loot. Niets is echter minder waar, want we moesten tegen het sterkste NBSB-team denkbaar loten.
Ofschoon ‘Het Zwarte Schaap’ en ‘EGS’ uit de regio Tilburg in de eerste ronde zaten te ‘foetelen’ tegen Veldhoven door wat leden dubbellid te maken, waardoor Veldhoven in de 1e ronde tegen een ratingoverwicht aankeek, waar je u tegen zegt. Desondanks wist Veldhoven te winnen en moest in de 2e ronde tegen ons spelen.
ESV kan echter ook ‘foetelen’, want ik heb 3 reserves uit het tweede team opgeroepen en enkel en alleen omdat Boris Friesen (reserve 1e team) niet kon spelen, deed er toch nog 1 speler uit het 3e team mee en dat is uw verslaggever, ofschoon Loet Versfeld eigenlijk ook wel reserve is van het 3e team, maar officieel staat hij te boek als reserve van het 2e team.

Loet (bord 3, zwart) ging als eerste de fout in, door in gelijke stelling een paardvork over het hoofd te zien met stukverlies als gevolg en derhalve gaf hij op.

Philippe (bord 2, wit) miste een goede tactische kans, waarbij hij tegen Frans Wolferink beter had kunnen komen te staan. Na deze gemiste kans kon de Veldhovenaar zijn overwicht op de damevleugel doorzetten en de partij in winst omzetten.

Eric Wijsman (bord 1, zwart) heeft de hele partij overwegend gestaan tegen Erik van Eindhoven, maar ging uiteindelijk door de vlag.

Albert (bord 4, wit) stond in de opening duidelijk beter, maar maakte in het eindspel een gruwelijke blunder en had toen moeten verliezen. Omdat de Veldhovenaar het echter niet goed deed en lustig aan het offeren sloeg, kon Albert de benauwde positie van zijn koning niet alleen overleven, maar belandde hij ook in een gewonnen eindspel met een toren meer.

Albert Coenen

Beker; Ronde: 2; Datum: di 2015-11-17