Eindhoven 1 – De Pion 1

Na een dramatisch begin in de eerste 3 ronden was het voor ESV1 belangrijk om de ban te breken. Ons wachtte een flinke uitdaging want De Pion heeft een goed team waarvan we vorig jaar verloren. Omdat Ankit verhinderd was speelde Robert als invaller (die natuurlijk node gemist werd in het tweede, maar de positie van ESV1 op de ranglijst was veel slechter dan die van ESV2).

Bas meende dat de zetvolgorde van zijn jonge tegenstander onnauwkeurig was en probeerde dat te weerleggen. Dat bleek een misvatting te zijn en Bas had veel tijd nodig om de schade te beperken. Dat lukte hem uiteindelijk met een benauwde remise als gevolg.

Frans had in een ogenschijnlijk eenvoudige, maar in de praktijk verraderlijke openingsvariant iets over het hoofd gezien en verloor kwaliteit en pion. Hoewel hij er nog het beste van probeerde te maken via het loperpaar gaf zijn tegenstander hem geen kans.

Ik kon zelf de stand gelijktrekken in een partij waar ik na zet 3 op onbekend terrein was. Gelukkig kende ik wel de juiste stellingspatronen. Ik dacht dat mijn tegenstander aan het improviseren was maar na afloop bleek dat hij dit zijvariantje heel goed kende. Hoewel er tegenwoordig een ander plan als meest veelbelovend geldt, was het door mij achter het bord bedachte plan ook al vaak gespeeld en ging mijn tegenstander na een onnauwkeurig zetje kansloos van het bord. Na afloop konden we ook niet vinden hoe hij het echt beter had kunnen doen.

Luuk leek op bord 1 van de sterke Jan van Mechelen te gaan winnen na een zware positionele strijd. Hij wist met zwart een vrijpion tot c2 te brengen. In tijdnood durfde hij een bepaalde afwikkeling niet aan waarna Jan op knappe wijze eeuwig schaak wist te forceren.

Jos speelde tegen clubgenoot Ludo. In een Engelse partij bracht Ludo een bekend lange-termijn pionoffer. Jos verdedigde zich nauwkeurig zoals we van hem gewend zijn en offerde de pion terug om zijn stukken te ontwikkelen. Helaas overzag hij op een geven moment een combinatie die hem twee pionnen kostte. Jos wist echter daarna in tijdnood een stuk te winnen. De winst bleek binnen bereik totdat Jos in een valletje trapte dat Ludo had gezet. Remise werd hierdoor het eindresultaat in een partij met wisselende kansen.

Dit leverde na de tijdcontrole een 2 1/2 – 2 1/2 stand op met partijen waarvan het verwachte resultaat niet helemaal duidelijk was.

Erika had in een zware partij een pion verloren maar compenseerde dit ruimschoots door in het eindspel haar stukken actiever op te stellen dan haar tegenstander. Die activiteit was voldoende om de pion te compenseren, maar helaas zat er niet meer in.

Robert was goed uit de opening gekomen maar kon in tijdnood niet verhinderen dat zijn koningsstelling ernstig werd verzwakt. In een stelling waarin beide koningen kwetsbaar waren bleken zijn stukken onhandig te staan waardoor hij uiteindelijk verlies niet kon voorkomen.

Alles hing dus af van de partij die Mykola tegen de tactisch sterke Mark Smits speelde. Mykola had op een aantal momenten in de partij zetten gedaan met een gecalculeerd risico. Dat leek in tijdnood succesvol te zijn maar uiteindelijk kwam ook Mykola in een eindspel met een pion achter te staan waarin zijn tegenstander ook nog het loperpaar had tegen Mykola loper en paard. Toen bleek hoe waardevol de degelijke schaakopleiding in Sovjet-stijl is die Mykola in de Oekraïne heeft ontvangen. Onderdeel van die schaakopleiding is veel aandacht voor het eindspel. Dat vertaalde zich in een optimaal gebruik van zijn koning die verreweg superieur was aan de koning van Mark. Mykola won de pion terug en toen Mark zijn loper ruilde tegen het paard van Mykola ontstond er een eindspel van loper en 2 pionnen tegen loper en 2 pionnen. Hoewel de pionnen van Mark verbonden waren, gaf de superieure koningsstelling van Mykola de doorslag. Een trucje van Mark om via een loperoffer nog remise te bereiken werd door Mykola met een gepointeerde tegenactie onschadelijk gemaakt. Daarmee kwam de eindstand op 4-4 en heeft ESV 1 eindelijk zijn eerste wedstrijdpunt binnen.

Alessandro Di Bucchianico

Eindhoven 2190 De Pion 2119 4 4