Waalwijk 1 – Eindhoven 2: 1-7

Het was feest in Waalwijk afgelopen zaterdag, althans voor Eindhoven 2, want zij wonnen met 1-7. Frits Schalij viel met succes in voor het eerste team en scoorde net als de tweede invaller, Albert Coenen, het volle punt.

Hans Bosscher speelde met wit op bord 1 tegen Remco Sprangers: “Na een ongebruikelijke Siciliaan (1.e4 c5 2.Pf3 d6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Pf6 5.f3; en toevallig goed voorbereid door wit de avond tevoren!) ging zwart heel lang nadenken: zo’n 20 minuten per zet. Wit had gewoon een lichte plus gedurende het middenspel. Zwart had echt teveel tijd verbruikt, raakte in hevige tijdnood en een blunder (paardverlies) moest vanzelf komen; de rest was eenvoudig.”

Hans van den Hurk op bord 2 kwam wat minder uit de opening en kwam in een rustige stelling terecht. Zijn tegenstander kreeg de open e-lijn in handen, maar wist daar geen direct voordeel uit te halen. Later slaagde hij er in een pion te winnen. Toen op de damevleugel de pionnen waren verdwenen, bleek de extra d-pion voor wit niet genoeg om te winnen en eindigde de partij in remise.

Jan Toorman op bord 3 speelde veruit het meest ambitieus van de aanwezigen en had geen zin in een laffe strijd. Hij offerde al op de zesde zet een loper op f7, in een Philidor-achtige stelling. Of dat bekend is weet ik niet, maar feit is wel dat de daaropvolgende zetten lekker vlot gespeeld werden. Toen de witte aanval aan kracht moest inboeten leek het zo dat wit niet genoeg compensatie zou moeten hebben, echter bleef de stelling lange tijd gesloten door de vele pionnen. Jan zijn tegenstander besloot in het late middenspel een stuk terug te offeren tegen twee pionnen, maar het eindspel wat daaruit ontstond wist Jan te verzilveren.

Op bord 4 speelde Twan een goede partij. Zijn tegenstander had met wit kort gerocheerd, terwijl zwart zijn koning lange tijd op e8 liet staan. Al vroeg in de partij kwamen er op de koningsvleugel lijnen open en zag de stelling er goed uit. Toen de witte koning het hele bord over werd gejaagd was er niets meer om voor te strijden; wit moest groot materiaal inleveren.

Ikzelf speelde op bord 5 en kreeg een versnelde draak tegen. Ik beantwoorde dat met c4 en kwam met licht voordeel uit de opening. Na een korte paardmanoeuvre kwam mijn paard op b6 terecht, waarna direct c5 volgde. Zwart besloot zijn toren te geven voor de kwaliteit en kreeg daar niet alleen twee pionnen voor terug, maar ook de controle over het centrum. Lange tijd was de stelling in balans, en toen wit een eindspel in ging met een toren meer bleken de verbonden vrijpionnen van de tegenstander dusdanig sterk dat herhaling van zetten op het bord kwam.

Op bord 6 speelde jeugdtalent Ankit met zwart een Spaanse partij. Al vroeg werden stukken geruild en kwam er een middenspel met voor beide partijen dame en paard. Ankit speelde dat erg aanvallend en kon toen ook de dames geruild werden handig gebruik maken van het feit dat de witte koning helemaal op h1 stond. Na een doorbraak op de damenvleugel moest het paard zich opofferen. Het eindspel met een stuk meer leverde geen problemen op.

Ad van Rijsewijk kwam goed uit de opening en verbeterde langzaam de positie van zijn stukken. Hij kreeg steeds meer ruimte op de koningsvleugel. Hoe uiteindelijk het punt is binnengesleept, is mij helaas ontgaan.

Walter Anema viel in en kwam al snel een pion voor te staan. Hoewel zijn tegenstander een actieve loper had tegenover een wat minder paard, bleek dit niet genoeg compensatie. In de tijdnoodfase gaf de tegenstander ook nog een stuk weg en was het gesneden koek voor Walter.

Jeroen van de Put

Waalwijk 1971 Eindhoven 2 1954 1-7