Eindhoven 1 – HMC Calder 2

Na de winst in de vorige ronde tegen Stein (en vooral de manier waarop; de winst was geen enkel moment in gevaar geweest) was er reden voor enig optimisme tegen HMC Calder 2. Hoewel dat team dit jaar erg goed presteert en tot de vorige ronde zelfs bovenaan stond, hebben we vorig jaar met 6 – 2 gewonnen van een team met vrijwel dezelfde spelers als we zaterdag troffen. Alleen waren er aan onze kant afgelopen zaterdag veel wijzigingen t.o.v. vorig jaar. Door allerlei redenen (vakantie, werk, ziekte) moest ik voor maar liefst vijf spelers een vervanger zoeken. Het pleit voor de breedte van onze club en de solidariteit van ons tweede team dat het lukte om vijf waardige vervangers te vinden waardoor we nog steeds een gemiddelde rating van 2150 achter de borden konden brengen.

Bas was als eerste klaar op bord 1. Hij kwam slecht uit de opening, wist dat in de partij weer recht te trekken maar in de slotstelling kon hij niet meer op winst spelen waardoor remise het eindresultaat werd (½ – ½)

Jan Veerman speelde op bord 6 naar eigen zeggen niet principieel genoeg waardoor zijn tegenstander gemakkelijk gelijk spel kon bereiken. Langzamerhand kreeg Jan steeds meer kleine problemen. Hij wikkelde af naar een slecht eindspel dat niet te houden bleek (½ – 1½).

Zelf kwam ik bord 4 heel goed uit de opening en bouwde ik in het middenspel een goede stelling op. In plaats van rustig verder te manoeuvreren koos ik in een lichte tijdnood ten onrechte voor afruil van twee paar lichte stukken. Enkele dramatische zetten daarna resulteerden in een totaal onnodige nederlaag. Meerdere malen vermeed ik een goede zet omdat ik “bezwaren” zag. Mijn sterke tegenstander maakte daar handig gebruik van (½ – 2½).

René heeft op bord 7 lang geprobeerd zijn tegenstander weg te spelen maar kwam een tempo te kort om zijn vrijpion echt gevaarlijk te laten worden. Hij moest door eeuwig schaak in remise berusten (1 – 3).

Een echte tegenslag kwam op bord 2. Julien was overgekomen uit Parijs en speelde zijn tegenstander volledig weg. Een uur na de partij kon Julien nog niet snappen waarom hij totaal onnodig toeliet dat hij de koning van zijn tegenstander ongehinderd liet oprukken met een matnet tot gevolg (1 – 4).

Frans speelde op bord 3 een sterke partij en wist een pion voor te komen. Zijn tegenstander is echter zeer ervaren en verdedigde zich uitstekend. Hoewel Frans van alles probeerde, slaagde hij er niet in om zijn pluspion tot gelding te brengen (1½ – 4½).

Hans Bosscher speelde op bord 8 de opening en het middenspel uitstekend waardoor hij een gezonde pluspion wist te verkrijgen. Na verregaande vereenvoudigingen kwam er een toreneindspel op het bord dat volgens de stuurlui aan wal in eerste instantie gewonnen was maar toen Hans zijn koning horizontaal liet afsnijden van zijn pluspion theoretisch remise was. Een vreselijk blunder in de slotstelling zorgde toch nog voor een overwinning (2½ – 4½).

Als laatste was Boris bezig op bord 6 tegen de speler met de hoogste rating van HMC 2 In een verloren stelling wist hij, toen zijn tegenstander niet doortastend optrad nog tegenkansen te creëren. Heel lang wist hij het zijn tegenstander heel moeilijk te maken waardoor ze allebei niet meer dan 1 of 2 minuten op de klok hadden. Een vervelend schaakje kostte echter een stuk en gezien de 30 seconden increment per zet was de partij daarmee over (2½ – 5½).

De volgende ronde spelen we tegen Dubbelschaak dat verrassend de laatste twee wedstrijden won. Daar moeten we echt van gaan winnen.

Alessandro Di Bucchianico

Eindhoven 2150 HMC Calder 2 2117