ESV 1 – De Combinatie 1

Na de bekerronde vorige week mochten wij weer tegen de Combinatie spelen. Mykola kon  helaas niet meespelen vanwege een welverdiende vakantie, maar gelukkig was Jan Veerman bereid in te vallen.

Jan Vosselman was als eerste klaar. Net als Kortchnoi vroeger verstaat Jan de kunst om de tegenstander te laten denken dat hij beter staat. Jan maakte handig gebruik van de zwakten die zijn tegenstander in zijn eigen stelling creëerde door te hard van stapel te lopen. In plaats van een pion terug te winnen leidde hij zijn overgebleven paard met vernietigende kracht naar het zwakke veld f3 met mat als gevolg. 0-1

René moest tegen dezelfde speler spelen als in de bekerwedstrijd. Omdat hij toen vrijwel gewonnen uit de opening kwam, speelde zijn tegenstander nu wijselijk een ander systeem. Dat liep na een ongelukkige ruil op c6 slecht af voor René die niet tot rokeren kwam. Na een kwaliteitsoffer van zijn tegenstander kon René helaas mat niet meer voorkomen. 1-1

Mijn tegenstander speelde de opening passief waardoor ik een sterk d4-e4 centrum kon opbouwen en handhaven. Toen mijn tegenstander eindelijk met e5 mijn centrum begon aan te tasten, had ik al mijn stukken al goed neergezet, zijn koningsstelling verzwakt door zijn fianchettoloper af te ruilen en zijn beste stuk (Pe6) afgeruild. Daardoor kon ik binnen enkele zetten met mijn e- en f-pionnen oprukken en een sterke vrijpion creëren. In combinatie met de verzwakte koningsstelling van mijn tegenstander kon ik ondanks een onnauwkeurigheid van mijn kant de partij daarna snel beslissen. 2-1

De opening van Frits verliep enigszins moeizaam. Het kostte hem tijd zijn damevleugel te ontwikkelen. Als gevolg hiervan kon zijn tegenstander een aanval op de damevleugel van Frits inzetten terwijl de beoogde koningsaanval van Frits traag verliep. In tijdnood besloot de tegenstander echter de damevleugel af te sluiten waardoor Frits weer kansen kreeg. Toen zijn tegenstander iets te traag zijn stukken probeerde te hergroeperen wist Frits handig de h-lijn te openen. Met een tactisch handigheidje wist hij de partij koelbloedig in zijn voordeel te beslissen. 3-1

Luuk kwam met gelijk spel uit de opening toen hij niet wist te profiteren van het uitstellen van de rokade van zijn tegenstander. Hij probeerde van alles tegen zijn op papier zwakkere tegenstander. Het lukte Luuk desondanks niet verzwakkingen in de stelling van zijn tegenstander uit te lokken terwijl hij zelf wel zwakten had. Na de tijdcontrole berustte Luuk daarom in remise. 3½-1½

Jos kreeg het Londensysteem te bestrijden. Dat doet hij meestal met verve op zijn geheel eigen manier, maar in dit geval kwam hij in de problemen toen hij na een ruil op f6 met zijn g-pion terugsloeg. Hij had namelijk onderschat dat zijn tegenstander via d5 de pionnenstructuur kon aantasten en zodoende een sterk veld op f5 verkreeg. Hoewel Jos zich zo goed mogelijk probeerde te weren en zijn tegenstander een directe winst miste, bleek het eindspel uiteindelijk niet te houden. 3½-2½

Jan Veerman speelde een zware manoeuvreerpartij. Langzamerhand kreeg hij grip op de stelling. Zijn tegenstander probeerde iets te forceren op de koningsvleugel maar dat wist Jan in opkomende tijdnood goed te pareren. Vlak voor tijd slaagde hij er in winnend voordeel te bereiken, mede omdat zijn tegenstander een loper op g7 plaatste, waar die loper geheel buitenspel stond. Omdat in het eindspel beide partijen een toren en een loper hadden en de lopers van ongelijke kleur waren, leek het nog een klus te zijn om de partij te winnen. Jan speelde echter heel sterk: hij wist eerst met zijn loper de vijandelijke toren in te sluiten en activeerde daarna zijn toren. Hij moest daardoor toestaan dat de loper op g7 weer in het spel kwam, maar Jan had echter scherp gezien dat hij de pionnen van wit op de koningsvleugel één voor één kon uitschakelen. Na enkele verdere zetten zag zijn tegenstander dat er geen redden meer aan was. Door deze overwinning van Jan was het matchpunt binnen: 4½-2½

Bas nam in de opening een pionoffer aan, maar kwam in lichte moeilijkheden toen hij een actieve voortzetting miste. Hij bracht daarom een kwaliteitsoffer dat de problemen oploste en een iets mindere, maar goed speelbare stelling tot gevolg had. Toen zijn tegenstander iets te optimistisch de stelling opende, kwam Bas zelfs een tikje beter te staan. Dat werd duidelijk voordeel toen zijn tegenstander in tijdnood twee pionnen verloor. Er ontstond een eindspel waarin Bas loper en 2 verbonden vrijpionnen had voor de toren. Uiteindelijk bleken de vrijpionnen niet tegen te houden en kon Bas als laatste een winstpunt bijschrijven. 5½-2½

Uiteindelijk werd het dus toch een ruime overwinning. Omdat directe concurrent HSC met 2½-5½ verloor van WLC staan we nu alleen aan kop met 2 matchpunten voorsprong.

Alessandro Di Bucchianico

Eindhoven 2140 De Combinatie 2023