Eindhoven 1 doet goede zaken in 4 punten duel!

We waren gewaarschuwd, zowel door de teamleider als door de voorzitter: dit is een belangrijk duel! Verder werd mij gevraagd om een verslag te maken, dus hoe meer kan ik gemotiveerd zijn voor deze wedstrijd. Daar kwam nog bij dat Erika van te voren als mijn mental coach fungeerde: wat wil een mens nog meer.

O ja, Alessandro had voor alle borden het repertoire van de tegenstanders bestudeerd en stuurde ons dat per mail toe. Bedankt Alessandro zoveel goede inspanningen voor ons. De grap was dat hij de enige was die in deze wedstrijd er geen gebruik van kon maken,want zijn tegenstander deed iets anders dan verwacht 🙂

Rondom de tijdnoodfase merkte ik de gebruikelijke spanning, maar had het gevoel dat het wel goed zou aflopen. En jawel, toen de eerste kruitwolken waren opgetrokken kwam ik tot een 4-2 telling voor de Eindhovenaren. Daar kwam later Jos nog bij en onze kopman Bas: de buit was binnen.
Dat uiteindelijk Jan C op bord 10 het onderspit moest delven deed er toen niet meer toe.

Even een rondje langs de borden.

1e bord.  Bas speelde een Wolga waarbij zijn tegenstander niet bang was en er zeer scherp spel ontstond met gevaar voor beide zijden. Bas investeerde tijd en verdiende dat terug door een mooie controle van de stelling. De witte aanval sloeg niet door,hoewel het er gevaarlijk uitzag, en de witte structuur, met name pion g2 werd gemist, was naar de knoppen. Bas trok de partij bekwaam naar zich toe.

2e bord.  Frans speelde de Siciliaanse Draak mooi positioneel tegen. Al zijn stukken staan goed met een mooi paard op d5. Maar zonder zwarte zwaktes is het moeilijk voordeel te krijgen, zodat het na het middenspel remise werd.

3e bord.  Jan Vosselman kreeg een Schotse opening voorgeschoteld. Hij speelde het wat scheef, maar wel konsekwent, tegen en moest daarna behoorlijk zijn best doen om gelijk spel te bereiken. Toch lukte dit naar behoren.

4e bord.  Jos liet zijn dat hij aardig kan schuiven. Vreemd genoeg zag ik hem tussendoor behoorlijk wat aktieve zetten doen. Zijn druk werd steeds groter en dit betaalde zich uit in eerst kwaliteitswinst gevolgd door sterke aanval. Een mooi punt Jos!

5e bord.  Alessandro kreeg de interessante f4 opening voorgeschoteld. De opening ging goed totdat hij met het idee Db6 kwam. Wit dacht vervolgens meteen pion a5 te kunnen oogsten, maar dat ging niet vanwege een aftrekschaak. Dan maar weer gauw terug. Alessandro kon dit tempoverlies gebruiken om zijn torens te verdubbelen op de c-lijn, wat zeer nuttig was. De druk werd te groot voor wit en pion d4 ging verloren. Hoewel met een beetje geluk een goede overwinning.

6e bord.  Robert speelde tegen een Slavische opening. Heel rustig denk je dan, totdat zwart met g5 ging experimenteren. Tom Verhoeven kreeg hier behoorlijk spijt van, want wit rocheerde lang, ging de h-lijn openen, en zijn torens werden steeds aktiever.
Na kwaliteitswinst door Robert bleef zwart ook nog met veel zwakke pionnen zitten.
Goed zo Robert, zo kennen we je weer.

7e bord.  Jan Veerman probeerde van alles om tegen de jeugdige Lars Vereggen voordeel te behalen. Maar deze liet zich niet van de wijs brengen en speelde uitstekend. Aan het eind van de partij lukte het Jan om de dame te winnen tegen toren en paard, maar met alleen een dame was het niet mogelijk om nog voor de winst te gaan.
Een degelijke remise dus.

8e bord.  Fred deed zijn plicht: niet alleen volgde hij de bevelen op van zijn teamleider en voorzitter, maar past ook de lessen van mental coach Erika toe en zat koel achter het bord. Tegen het Siciliaans toch maar c3 uit de kast gehaald. Nog niet alle delen van “Opening for white according to Anand” uit. Maar dat is ook wat: heb je net een jaar al die delen in huis, komen er ook nog nieuwe uitgaves van dezelfde boeken. Maar dat is nu eenmaal zo met die opening: die is nog volop in leven en leer je niet zo maar even uit een boek.
Goed, dus de Alapin, waar ik veel ervaring mee heb. Zwart speelde geen Lg4, maar liet zijn loper op c8. Wit kwam iets te snel met a3 en b4, wat zwart de kans gaf op e5! Na deze zet en ruil in het centrum stond het hoogstens gelijk voor wit. Tim bood remise aan met beiden nog 10 minuten op de klok. Qua stelling had ik het kunnen aannemen, maar ik voelde me zelfverzekerd en speelde door met vooral neutrale zetten die de stelling niet verslechterden.
Tim gebruikte de helft van zijn bedenktijd en kwam met het riskant ogende Lg7-c3 om pion b4 te winnen. Met een computer is dat wellicht uit te rekenen, maar in de partij kon ik handig gebruik maken van alle penningen en won door bruut geweld. Met 1 minuut op de klok kon Tim de enige verdediging niet meer vinden.
Zie partijfragment hieronder.

9e bord.  Erika speelde een moeilijke Konings-Indische partij. Haar Pd4 leek of goed of fout, maar was moeilijk te beoordelen. Wit kon toch profiteren en druk houden op de zwarte damevleugel. Na een aantal verplichte zetten, leek zwart zich toch te kunnen redden, maar in moeilijke stelling ging Erika uiteindelijk in de fout en verloor de partij.
Toch bedankt Erika, want je hebt mij laten winnen 🙂

10e bord.  Jan Cox speelde een partij tegen zich zelf. Ik denk dat hij vanaf zet 10 namelijk veel liever aan de ander kan van het bord had gezeten! Niet dat het winnend was, maar het zag er allemaal heel leuk uit: pionoffer, witte stelling verzwakken, koninkje pesten, paard pennen, nog iets offeren en dat ging zo maar door. Ik herkende de stijl van Jan, alleen hij had dit keer de verkeerde kleur. Heel lang zat hij te verdedigen en te zoeken naar een redding. Maar het toreneindspel van 1 pion op de damevleugel tegen 2 op de koningsvleugel was helaas niet meer te redden.

Al met al een prima middagje voor de onzen. In de ranglijst maken we een sprongetje van plaats 9 naar plaats 7.  Hoera!

Partijfragment
 Fred Hallebeek – Tim Mazajchik (17/12/2011) (partijfragment)

Fred Hallebeek – Tim Mazajchik
bord 8:  Stelling na 33e zet van wit.

W: Kg1 De4 Ta8 Pf3 Pg3 pi b4 f2 g2 h3
Z: Kg8 Dd6 Td5 Pf8 Lg7 pi b5 f7 g6 h5

In deze stelling besloot zwart, met nog 8 minuten op de klok, met 33…Lc3 pion b4 te winnen. Het leek me erg riskant en het lukte me dan ook om gebruik te maken van de slechte coordinatie van de zwarte stukken.
34.h4 Lekker rustig zetje. “Sla dan als je durft” dacht ik. 34.h4 maakt Pg5 straks mogelijk en verhindert h4 van zwart. 34…Td1+ Dit deed hij zodat de toren niet meer aangevallen staat. Dan kan de dame de pion pakken en de loper weer gauw terugkeren naar g7 voor de verdediging. Nu vindt mijn Deep Rybka in weinig tellen dat 34…Lxb4 uitstekend speelbaar is. Het is voor wit dan erg moeilijk om iets concreets te vinden. De loper op b4 dekt het paard op f8 wat nuttig is en f7 is goed gedekt. Kortom zwart heeft niet veel zwaktes en wel een pion gesnoept. 35.Kh2 Dxb4 Bewust gespeeld maar zwart komt nu in grote problemen. 36.De8! Erg fijn zo’n zet in tijdnood: wit heeft vervelende druk en de klok tikt door. 36…Lg7 Zwart heeft nog maar 1 minuut, maar de 40e zet nadert. 37.Pe4! Een nauwkeurig zetje. Op bijv. Ta7 is Df4 een uitstekende verdediging. Zwart is inmiddels in groot gevaar en mist de enige verdediging.
37…Dc4? Dit is de beslissende fout. De juiste, maar wel moeilijk te vinden, verdediging was 37…Td5! 38.Pfg5 Tf5! 39.f3 Db2 40.Kg2 Hoewel wit hier voldoende aktief staat om remise te maken (straks wordt b5 een keer geraapt) loopt zwart geen gevaar. Na 37…Dc4? volgde de klap 38.Pfg5 Ziet u de dreiging al? 38…Dc7+ er is geen verdediging en alle witte stukken doen volop mee aan de aanval. 39.g3 b4 40.Pf6+! Zwart gaf op.
Niet moeilijk maar wel mooi. Het mooie van Pfg5 was dat veld h7 is afgepakt van de zwarte koning zodat het na 40…Lxf6 41 Dxf8 mat is. Speelt zwart 40…Kh8 dan volgt simpel 41.Pxf7+ en zwart moet de dame geven.

Nog een leuk variantje dat ik u niet wil onthouden:
Zwart kan ipv 39…b4 proberen ruimte voor de koning te creeren met 39…Lh6 met het idee 40.Pf6+ Kg7 41.Dxf8+ Kxf6 en de koning kan ontsnappen. Wit staat dan nog steeds goed, maar kan veel beter toeslaan met de mooie zet 41.Pe6+!! Erg verrassend. Het paard moet geslagen worden, want anders dameverlies en in beide gevallen volgt mat: 41…Pxe6 42.Dh8 mat (het paard is nu indirekt gedekt door de dame!) en 41…fxe6 42.Dxf8 mat (en ook hier dekt de dame het Paard op f6, maar wel vanaf een ander veld, een erg grappig thema).

Fred Hallebeek

Eindhoven 2141 HMC Calder 2 2116 6½-3½
1. FM Bas van de Plassche 2406 Jeroen van den Bersselaar 2232 1-0
2. IM Frans Kuijpers 2224 Frits Obers 2081 ½-½
3. Jan Vosselman 2028 Henk Burg 1772 ½-½
4. Jos Sutmuller 2135 Raymond de Rooij 2205 1-0
5. A. di Bucchianico 2048 Ronnie de Hoog 2089 1-0
6. Robert Klomp 2054 Tom Verhoeven 2188 1-0
7. Jan Veerman 2125 Lars Vereggen 2090 ½-½
8. FM Fred Hallebeek 2193 Tim Mazajchik 2143 1-0
9. WGM Erika Sziva 2252 Frank van der Put 2166 0-1
10. Jan Cox 1945 Brent Burg 2196 0-1

2 gedachten over “Verslag ronde 4

1. Er staat een linkje in het verslag naar het partijfragment, Jan. Daar vind je “meebewegende” diagrammen. Het commentaar van Fred staat daar dan weer niet bij. Wordt aan gewerkt. Het ware handiger als Fred dat fragment compleet met commentaar als PGN-bestand had opgestuurd. Tot die tijd open je even twee vensters tegelijk op je scherm. Dit is een oproep aan iedereen die zijn partijen / fragmenten met de anderen wil delen: Stuur maar op als PGN.