Verslag KJT 2016

Afgelopen zondag 18 December vond het 18e Han Mulder Kerstjeugdtoernooi wederom plaats in het Augustinianum. De laatste keer in dat gebouw omdat er volgend jaar, als we hopelijk weer van deze prima locatie gebruik kunnen maken, een nieuw gebouw zal zijn. 62 spelers en speelsters hadden zich aangemeld. Helaas maar 4 voor de AB-categorie wat wellicht te maken had met het feit dat de dag ervoor een externe competitiedag was waarin A/B spelers zouden kunnen meedoen. Deze A/B spelers deden mee in de competitie met de C-categorie, maar hadden toch een aparte uitslag. Grote kans dus om bij de eerste 3 te eindigen. Voor de C-categorie waren er 11, voor de D-categorie 17 en de grootste categorie was de E met liefst 30 spelers en speelsters.

Om 10.15, nadat Frits iedereen welkom had geheten en al pratend de tijd volmaakte totdat de eerste ronde-indeling een feit was, kon iedereen aan de slag voor de eerste ronde. Er zouden er nog 9 (!) voor de D en E-groep en 7 voor de A/B/C groep volgen. Ondertussen geen tijd om je te vervelen:

• voetballen op het plein (en vergeten dat de volgende schaakronde begint) of
  • schaakpuzzels oplossen voor te verloten prijzen of
  • in de Beste Zet stand een kado voor de Kerstboom kopen of
  • een versnapering  achter de bar bestellen of
  • een mandarijn eten uitgedeeld door Kerstmannen en
  • zo mogelijk met nieuwe mandarijnen energie diezelfde Kerstman proberen te verslaan in een vluggertje schaken of
  • als klap op de vuurpijl, voor de D en E-categorie een simultaan tegen een Kerstman of Kerstvrouw, die zich voelbaar in het zweet moesten werken.

Ook voor ouders mocht het geen rustig middagje breien, koffieleuten of werken achter de PC worden. Onder leiding van Ron was, met hulp van alle vrijwilligers, een Kerstquiz gemaakt waarop de ouders hun hersenen konden pijnigen zodat ze een vergelijkbare ervaring zouden hebben als hun kroost achter het schaakbord.

Als afsluiting volgde een marathon van prijsuitreikingen voor de:

• Ouderquiz met uitgebreide toelichting van de antwoorden
  • Schaakquiz voor de jeugd
  • De enige echte prijzen en
  • Voor iedereen een prijs voor het meedoen

Voor de (visuele) bewijsstukken dat e.e.a. zeer geslaagd was en we echte prijswinnaars hadden, verwijs ik naar bijgaande fotogalerijen en uitslagen.

Als laatste kunnen we hierbij niet vergeten alle vrijwilligers te bedanken , in het bijzonder Frits Schalij die na vele jaren als toernooidirecteur het stokje heeft doorgegeven.

Tot volgend jaar !

Ewout Snoeck