Waalwijk – ESV 3

(6e ronde NBSB-competitie seizoen 2016-2017, zaterdag 4 februari 2016) verslag: Albert Coenen

Waalwijk is een vereniging met zeer sterke spelers aan de bovenste borden en een paar zwakke spelers op de staartborden. Aan de bovenste 4 borden spelen – normaliter – Remco Sprangers (2246), Wilbert Schreurs (2072), Feike Liefrink (1956) en Sander van Dijk (1949).

Tegen ons speelde Remco Sprangers niet mee en dus traden zij tegen ons aan zonder hun sterkste speler.

Bord 1: Cees Berghout (wit) speelde tegen Wilbert Schreurs. Hij bereikte een aanvallende stelling met aanvalskansen tegen de koning van zijn tegenstander, maar had daarvoor wel een pion ingeleverd. Helaas zag hij geen kans om de aanval door te zetten en daardoor verloor hij de partij.

Bord 2: Albert Coenen (zwart) speelde een zwakke partij tegen Feike Liefrink Hij kwam vanuit de opening in een passieve stelling terecht, waarbij met name de zwakke positie van zijn dame opviel (veld c8). Toen hij er voor koos om via een breekzet  (…..f5) de stelling te openen, kreeg hij het deksel op zijn neus, want de activiteit van enkele van zijn stukken woog niet op tegen de aanval die tegen zijn koning werd ingezet en hij verloor.

Bord 3: Peter Bouma (wit) bereikte een gelijke stelling tegen Sander van Dijk. Sander had een gevaarlijke vrijpion in het centrum en de vraag was of de pionnenmeerderheid van Peter op de damevleugel opwoog tegen deze vrijpion. Zij besloten om remise te maken.

Bord 4: Walter Anema (zwart) speelde een sterke partij en in het verre eindspel won hij een pion en bereikte daarmee een gewonnen stelling.

…….

Bord 5: Loek van Reij (wit) kwam in een remiseachtige stelling terecht, toen zijn tegenstander plotsklaps een stuk weggaf. Hij won daardoor.

Bord 6: Dennis van Kuijk (zwart) verloor nadat hij een paardvork over het hoofd zag.

Bord 7: Cornelis Korver (wit) kwam terug van het toilet, zag dat hij een stuk kon (terug)slaan, maar vergat dat zijn tegenstander daarbij zijn dame had laten instaan en dat hij dus kon winnen door te dame met zijn paard te slaan. Zijn tegenstander was zichtbaar opgelucht en vertelde Cornelis, dat hij maar snel zijn dame in veiligheid zou brengen; vervolgens kwam Cornelis in een eindspel terecht, waarbij hij 2 lopers had tegen toren en 2 pionnen. Toen hij 1 van beide lopers moest offeren tegen een vrijpion, kwam hij in een verloren positie terecht.

Bord 8: Erik Bouwmans (zwart) kon geen potten breken tegen Robert Prins en zijn partij eindigde in remise.

Waalwijk (1880)                            ESV 3 (1751)

1.Wlibert Schreurs (2072)           1.Cees Berghout (1846)                     1 – 0

2.Feike Liefrink (1962)                 2.Albert Coenen (1821)                     1 – 0

3.Sander van Dijk (1949)             3.Peter Bouma (1815)                        ½ – ½