Alexander op het WK: 5 uit 11

Alexander Rutten, een van onze meest talentvolle jeugdspelers, doet op dit moment een gooi naar de wereldtitel in het Griekse Porto Carras. Hoewel pas acht jaar oud werd Alexander Nederlands kampioen in de categorie tot tien jaar en speelt hij ook op het WK in die categorie. Met een FIDE rating van 1473 bevindt hij zich in de middenmoot. Ter vergelijk: onderaan in de startlijst staan spelers zonder rating en de laagste met rating heeft 1025 terwijl de hoogste 2299 achter zijn naam heeft. Nu zegt zo’n jeugdrating niet alles zoals velen van ons al eens hebben kunnen vaststellen..

Alexander startte met twee verliespartijen, gevolgd door twee overwinningen, gevolgd door een verlies in ronde vijf. Ronde zes eindigde in remise; ongelijk lopereindspel, zetjes volgen. Ronde zeven weer een soepele overwinning; terug op 50%. Achtste partij verloren, negende met zwart weer gewonnen! Tien: remise. Elf helaas verloren. Daarmee eindigde Alexander op de 123e plaats of, samen met dertig anderen, op een gedeeld 103e plaats in een veld van 185 deelnemers.
De wereldtitel zat er dit jaar niet in, maar een schat aan ervaring opdoen welzeker; hij zal gelouterd terugkeren in onze interne en externe competitie.

Al zijn partijen, voorzien van deskundig commentaar van de meegereisde coaches Merijn van Delft en Stefan Kuipers, zijn na te spelen op onze pagina ‘Partijen‘.
Onderstaand een samenvatting van de verslagen op schaakuitzendingen.blogspot.
De website van de organisatie bevat alleen de partijen die op een elektronisch bord gespeeld werden. Alle uitslagen staan weer hier. Verslagen van Marnix komen binnen op de nieuwspagina’s van de NBSB. Daar staat ook een fotogalerij. (en nog een)
Na de negende ronde schreef Marnix een lang verhaal over statistieken en het WK, speciaal voor onze website nog een aanvulling: Op de dag dat ESV zijn 100 jarig bestaan vierde, vertrok  Alexander naar zijn 100ste schaaktoernooi. Zou mooi zijn als hij op de 100ste plaats eindigde. Hoewel we hem natuurlijk liever nog hoger zie eindigen. Met nog één ronde te gaan staat Alexander op plaats…. 100 !

In de eerste ronde was Alexander snel klaar: hij moest tegen de nummer 14 en kreeg het al vroeg lastig. Toen hij krampachtig probeerde de Benoni te spelen werd hij verrast door de razendsnelle ontwikkeling van wit en moest hij kwaliteit en pion geven. Dat kwam niet meer goed.

De tweede ronde duurde maar liefst 3½ uur ! In de opening stond hij met wit erg prettig maar miste Alexander een paar kansen om voordeel te bereiken. Daarna ontspon zich een prachtige positionele strijd op welhaast grootmeesterlijk niveau: paarden werden via de onderste rij omgespeeld en sterke en zwakke velden benut. Zijn tegenstander trachtte vooral stukken te ruilen om te redden wat te redden viel en Alexander had dus het initiatief. Hij zette al zijn stukken goed, maar bij het openbreken van de stelling ging iets mis waardoor zijn tegenstander tegenspel kreeg en Alexander helaas opeens in een verloren eindspel terecht kwam.
Jammer, maar een erg boeiende partij om na te spelen !

Ronde drie. Goed nieuws: Alexander heeft zijn eerste overwinning binnen. Hij opende erg kalm en had met zwart al snel een prima stelling bereikt. Echt doordrukken lukte nog niet en in het eindspel stond hij misschien ietsje minder omdat het witte paard wat sterker leek dan zijn loper. Maar zijn tegenstander miste een kans op pionwinst, terwijl Alexander even later wel attent reageerde na een overmoedige doorbraakpoging. Hij won twee pionnen en een stuk; dat was genoeg voor het, eerste, volle punt.

In de vierde ronde boekte Alexander een soepele overwinning. Hij probeerde op de damevleugel een mooie truc in de stelling te breien, maar toen dat wegens een tussenzetje geen doorgang kon vinden schakelde hij moeiteloos naar de koningsvleugel om daar de zwarte stelling aan gort te slaan. De matstelling is tamelijk bijzonder..

De vijfde ronde eindigde zoals gezegd in verlies. Het ging vrij snel mis. In de Najdorf liet hij zijn tegenstander e4-e5 spelen en kwam al snel in de problemen. Niet veel later volgde de beslissende fout.

Alexander was aanvankelijk blij met zijn remise in partij zes maar bij de analyse bleek dat hij een aftrekaanval met groot voordeel over het hoofd gezien had. Vermoeidheid?
(zetten volgen)

Ronde zeven, zwart, Siciliaan en zijn tegenstander liep iets te hard van stapel. Alexander ving de aanval op, pikte een pionnetje mee en won na een uur.
Eén klein minpuntje maar: zijn tegenstander zag iets over het hoofd. Kniesoor.
(zetten volgen)

Alexander miste in de opening van de achtste partij een tactische wending, maar daarna zette hij zijn partij prima op en kreeg een prettige stelling. Maar de goede vervolgstap bleek lastig te vinden en in plaats daarvan verloor hij ook nog eens een pion. Zijn tegenstander speelde het goed uit, Alexander verloor.

Ronde negen werd met zwart in een Najdorf gewonnen in 23 zetten. Hij wist het loperpaar te bemachtigen en ging daarna vol in de aanval en combineerde zijn tegenstander soepel weg met een prachtig torenoffer tot besluit.

Partij 10: “Alexander had zijn partij rustig opgezet en ging vervolgens wat optimistisch met zijn pionnen op de koningsvleugel naar voren. Zwart werd hierdoor echter wel weggedrukt en kon niet profiteren van de zwaktes in de pionnenstructuur van Alexander. Even later bood zijn tegenstander remise aan in een tweesnijdende stelling en dat werd aangenomen.”

Het commentaar op de laatste partij luidt vooralsnog: ” Alexander heeft helaas verloren, zijn tegenstander was simpelweg wat sterker in de Najdorf.”

Conclusie:
Net geen vijftig procent, maar met vijf uit elf tegen de wereldtop is Alexander gewoon één van hen !  En de Eindhovense schaakvereniging is trots dat hij ook een van ons is !

1 gedachte op “Alexander op het WK: 5 uit 11