Eindhoven 2 – HSC 2: 5-3

Afgelopen zaterdag werd de tweede ronde van de externe competitie gespeeld. Eindhoven 2 ontving HSC 2, een team met gemiddeld een flink lagere rating. Er bleek zich uiteindelijk nog een spannende strijd af te spelen, hieronder het verslag.

Hans Bosscher met zwart op bord 1 beëindigde als eerste zijn partij: “In een bescheiden Colle-Zukertort opening kwam wit wel gemakkelijk uit de opening, maar verkreeg geen aanvalskansen: de slechte loper van zwart op b7 werd gecompenseerd door de nog slechtere loper van wit op b2. Maar wat heet slecht? Zwart probeerde op de wat zwakkere pionnenformatie d4 c3 b3 a4 te beuken, waardoor wit’s slechte loper op b2 een goede verdedigingsloper bleek en een snelle remise na 19 zetten door zetherhaling een feit werd.” (0,5 – 0,5)

Daarna won Jeroen (z) op bord 7 het punt. Zijn tegenstandster debuteerde in de externe competitie en speelde de Grand-Prix aanval ambitieus. Door een wat onnauwkeurige voortzetting met g4 kreeg zwart de kans het centrum aan te tasten met f6. Op dat moment probeerde wit met d4 e5 te ondersteunen, maar dit kostte een pion. De loper op g7 komt vol tot zijn recht en toen de witte aanval dood was gebloed was het einde verhaal. (1,5 – 0,5)

Niet veel later won ook Ad de partij op bord 8 (w): Ad kwam goed uit de opening doordat zwart niet gerocheerd had en een verdwaald paard op g4 moest vreemde sprongen maken om weer te coördineren met de andere stukken. Zwart leek hier goed in te slagen, maar moest hiervoor wel ruimte inleveren. Op de 25e zet zag Ad’s tegenstander tot zijn schrik dat het paard op e5 na het spelen van f4 geen velden meer heeft en hij besloot direct op te geven. (2,5 – 0,5)

Hans van de Hurk (bord 2) (w) kreeg een Benoni-achtige structuur op het bord, met voor hem een open b-lijn. Dit zag er al snel goed voor hem uit en zijn tegenstander zocht tegenspel op de koningsvleugel. Helaas voor hem zonder succes want Hans was in staat met een combinatie een kwaliteit te winnen. Het eindspel wat dan ontstaat is kansloos voor de verdedigende partij en kort daarna werd opgegeven. (3,5 – 0,5)

Bas op het derde bord (z) kreeg wel een erg tamme variant van het damegambiet op het bord. De dames werden geruild en daarna werd in volledig gelijkwaardige stelling tot gelijkspel overeen gekomen. Dan sta je als team comfortabel voor met 4 – 1, en de stemming was dan ook goed in de Burghplan. Op dat moment spelen Twan, Frits en Jan nog.

Twan op bord 6 kreeg een interessante stelling met veel aanvalsmogelijkheden, maar had daar een pion voor moeten investeren. Bovendien beschikt zijn tegenstander over vrije a- en b-pionnen, het bezit daarvan betekent dat vrijwel elk eindspel voor zwart voordelig is. Op dit moment kan de partij nog alle kanten op. Jan had wit op bord 4 en speelde een gesloten Siciliaans. Na een tijdje waren alleen nog LP tegen LL en wat pionnen aan beide kanten over, probleem was dat het witte paard op a3 ingesloten was door Lf5. Frits (bord 5, z) kwam sterk uit de opening. Zijn tegenstander speelde een soort omgedraaide Philidor, maar zijn zet meer bleek niet tot voordeel te leiden. Sterker nog, Frits beschikte over een open a-lijn en had het initiatief. De vooruitzichten zijn dus goed, echter langzaam komen de drie heren in tijdnood en wordt het nog spannend.

Jan had intussen zijn probleem met het paard aan de rand opgelost, echter ten koste van een pion. Zwart kon afwikkelen naar een eindspel met ongelijke lopers, wat er remiseachtig uitzag, maar koos een sterk plan en wist een vrijpion te creëren. Dit resulteerde in een PL tegen LL eindspel met 3 tegen 2 pionnen. Na al een hele tijd taai te hebben verdedigd zag Jan het korte tijd later niet meer zitten en gaf zijn stelling op.

Twan speelt zijn aanval mooi en bestookt met twee lopers en een toren op de zevende rij de koning. Helaas mist hij even de sterkste voortzetting en komt hij door een continue dreigende dubbele aanval een tempo te kort om voordeel te verzilveren. Even later wordt hij dan ook nog eens gedwongen het eindspel in te gaan en moet hij zijn actieve loper geven voor de vrije b-pion. De strijd is dan verloren. Overigens had Twan vroeg in de partij al remise kunnen krijgen. Toen hij zijn slechthorende tegenstander wat te drinken aan had geboden, dacht die de remise te accepteren.

Frits lijkt ondertussen de teamoverwinning binnen te halen. Hij heeft op dit moment de achtergebleven pion op b3 gewonnen en kan afwikkelen naar een beter eindspel. Langzaam trekken paard en toren dieper de vijandelijke stelling binnen, hetgeen wit de kans geeft om via de a-lijn het zwarte kamp binnen te vallen. Frits speelt het allemaal zorgvuldig en het resulterende toreneindspel was voor hem gewonnen met een nette 5-3 overwinning als gevolg.

Jeroen van de Put

Eindhoven 2 1978 HSC 2 1768 5-3