Moeizame start Eindhoven 2

Eindhoven 2 heeft de openingswedstrijd nipt met 4.5 – 3.5 gewonnen van SV Gardé. Hans Bosscher speelde één dag eerder al een wedstrijd vooruit, dat werd remise (de details heeft u nog tegoed). Hieronder het verslag van de overige wedstrijden.

Ankit kreeg op bord acht 1.g4 tegen en al snel ontstond er een wat chaotische stelling. Wit creëerde spel op de damevleugel en het leek erop dat Ankit in de problemen kwam. Zetten als b5, Pa6 en Tb8 waren nodig om de stelling te houden, maar door goed verdedigend werk bleek er weinig aan de hand en werd er remise overeen gekomen.

Jeroen kreeg op bord zeven een versnelde draak tegen en besloot een Maroczy Bind te spelen. Zijn tegenstander ruilde het paard op d4 en even later kreeg ik het loperpaar. Het zag ernaar uit dat het hele lastige klus ging worden om dat voordeeltje uit te buiten, maar zwart maakte plotseling een fout en gaf zomaar een loper weg.

Jan op bord 6 kreeg een siciliaan met c3 tegen en al snel verdwenen de dames van het bord. De stelling was mede daardoor erg rustig en in balans. Nadat ook beide torens werden geruild bleef er te weinig materiaal over om die balans te verstoren, maar werd er doorgespeeld totdat slechts twee koningen over waren.

Frits heeft deze zomer nog eens wat matbeelden bekeken en dat werpte zijn vruchten af. Hij had wit op bord 5 en zette een koningsaanval op. Zijn tegenstander had kort gerocheerd en een fianchettoloper op g7. Een stukoffer van wit resulteerde in een open h-lijn en pionnen op g5 en e5, zodat wit verassend genoeg Df6 kon spelen. Lxf6 zou het mat niet meer verhinderen, omdat na gxf6 mat op de onderste rij mogelijk bleef. Een erg mooie slotstelling! Frits gaf aan pas halverwege zijn oefenmateriaal te zijn dus dat belooft nog wat…

Hans van den Hurk (bord 5) speelde Russisch en kreeg na de opening opnieuw de gelegenheid een paard op e4 te plaatsen. Helaas was zijn witveldige loper een beetje ingesloten door pionnen op f5 d5 c6 en b7. Hij moest vanwege de tussenstand een remiseaanbod weigeren en speelde b6 om wat te gaan forceren. Gelukkig pakte dit goed uit en kwam hij later zelfs een (vrij)pion voor. Dit koste toch allemaal wel veel tijd en zijn tegenstander kreeg tegenkansen door actief stukkenspel, waarna ook daar tot remise werd besloten.

Bas (wit) leek al vrij vroeg een iets betere stelling te hebben en zijn tegenstander stond wat passief. Het gekozen plan was een koningsaanval en hoewel zwart steeds minder ruimte had kon hij de stelling met veel manouvreren houden. De halfopen f-lijn die na een pionnenstorm overbleef was te weinig om serieus op winst te spelen.

Rene viel in en kreeg met zwart de doorschuifvariant van de Caro-Kann, waarbij niet alleen de e-pion, maar ook de f-, g- en h-pion naar voren werden geschoven. Dat leek op het eerste gezicht allemaal een beetje vreemd, maar volgens zijn tegenstander was dat allemaal nog theorie. Rene had het echter nog nooit gezien en kwam in een ingewikkelde stelling terecht en zag toen een zet over het hoofd waarna ineens zijn stelling instortte. Wie geïnteresseerd is kan de partij John Nunn – Peter Wells uit 1984 eens bekijken, die partij werd tot de 15e (!) zet gevolgd.

Jeroen van de Put

Garde 1 1881 Eindhoven 2 1993 3½-4½
1. Ruud van Meegen 2046 Hans Bosscher 2028 ½-½
2. Geert Gabriels 2033 Rene Moonen 2167 1-0
3. Jan Broekhuis 1847 Bas Friesen 1945 ½-½
4. Coen Winters 1856 Hans van den Hurk 2015 ½-½
5. Albert Jan Blank 1822 Frits Schalij 1971 0-1
6. Martijn Cox 1783 Jan Toorman 2022 ½-½
7. Jacco Vermeulen 1809 Jeroen van de Put 1962 0-1
8. Leo Hovens 1851 Ankit Majhi 1836 ½-½

1 gedachte op “Verslag ronde 1

1. Ik vind dit een mooi initiatief en een grote vooruitgang vergeleken met wat er uitzag als een al lang overleden raadsheer.
    Vraagje: wat moet er nu nog in de Raadsheer? (die dreigt eruit te gaan zien als wat we ooit op de website zagen).
    Nog een vraagje/suggestie: twee dagen na de KNSBcompetitie verschijnt er altijd op de KNSBsite een item getiteld “verslagen van de clubs”, met daaronder een steeds langere lijst van actuele websites. Wellicht valt zoiets bij de NBSB ook op te zetten?!
    In elk geval: succes!