Eindhoven 2 maakte het nog even spannend op het laatst; Frits maakte van winst remise en Jeroen vervolgens van remise toch nog winst.

Eindhoven 2 met minimale winst 2012 tegemoet

Afgelopen zaterdag speelde het tweede van Eindhoven tegen de Baronie uit Breda. Met de eerste plaats als ambitie moest er gewonnen worden, maar met drie partijen nog bezig bij een stand van 2½ – 2½ leek die winst moeilijk te worden: Frits stond gewonnen, Hans vd Hurk leek wat minder te staan in zijn toreneindspel met twee pionnen minder en ikzelf stond een kwaliteit voor een pion achter. Uiteindelijk bleken we in staat om toch 2 punten uit deze partijen te halen en dat is genoeg voor de winst!

Hans Bosscher op bord 1: “In een zéér gesloten Franse verdediging ontstond een massieve pionnenformatie in het centrum (wit: e4, d4, c3. zwart: e5,d5,c5) waarbij zowel wit als zwart loerden op een geschikte pionnenafruil. Die kwam en toen de kruitdampen verdwenen waren zat zwart ineens met een zwakke geïsoleerde pion op c5 die verloren ging. Zwart probeerde nog wat tactisch tegenspel te bieden, maar dat bleek gewoon gespartel; een kansloos einde was het gevolg.”

Hans van de Hurk op bord 2 gebruikte veel tijd in de opening en kwam met een pionnetje minder in het middenspel terecht. Hij had echter wel actief spel en slaagde erin een dubbel toreneindspel in te gaan waarin zijn torens op de zevende rij binnendrongen. Zijn eigen koning was op dat moment opgerukt naar h4, waar alleen een pionnetje verhinderde dat het matnet zich sloot. Zwart kon echter niet meer doen dan met zijn koning van h6 naar h8 en wandelen, omdat anders op g7 met schaak genomen werd. Remise was het gevolg.

Bas Friesen speelde op bord 3 een degelijke opening waarbij voortdurend de spelers in balans waren. Al vroeg werd besloten dat er te weinig spel was om door te spelen en werd remise overeen gekomen.

Op bord 4 speelde Twan een sterke partij. Met wit speelde hij tegen een Koningsindische verdediging en koos hij voor een soort Bayonet aanval. Na pionruil besloot zwart een paard op c5 te zetten, waarna deze later door de zwartveldige loper werd geslagen. Twan had toen positioneel voordeel en nadat de zwarte koningsaanval niet doorsloeg won hij zijn partij.

Frits op bord 5 speelde een sterke partij dat ontstond uit een scherpe opening waarin hij een pion pakte en daar lange tijd aan bleef hangen. Dit voordeel werd door hem steeds verder uitgebouwd in een lang middenspel met veel gemanoeuvreer. Een tijd later ging ik nog eens kijken en zag ik dat het voordeel om was gezet in een eindspel met maar liefst drie pionnen meer. Toen begon bij Frits de twijfel toe te slaan en toen in het eindspel paard met twee pionnen tegen paard er nóg een pion verdween accepteerde hij met tegenzin de remise.

Eric Wijsman was als vrijwilliger aangewezen om in te vallen op bord 6. Op zijn verzoek op een wat lager bord aangezien hij al een flinke tijd geen wedstrijden meer heeft gespeeld. Daar bleek echter tijdens zijn partij niet veel van te merken: na een rustige opening met een loper op g2 had wit een sterke druk op het centrum. Het witte paard kwam ook nog even op bezoek via c6 en na paard slaat pion op e5 stortte de zwarte stelling in. Die zette alles op een koningsaanval, maar daar bleek te weinig in te zitten. Eric kwam materiaal voor te staan en de winst was toen eenvoudig.

Ikzelf speelde een matige partij op bord 7 en speelde de opening te passief. Ik verrekende mezelf en sloeg een pion op b2 met de toren die tóch vergiftigd bleek. Hierdoor moest ik de kwaliteit voor twee pionnen geven, gezien de stelling te weinig compensatie. Mijn tegenstander speelde het niet zo handig en toen ik de a-pion wist te winnen begon ik weer te geloven in remisekansen. Wit wikkelde af naar een eindspel met 3 tegen 4 pionnen, en beide drie stukken. Toen er in totaal nog maar twee pionnen overbleven en T tegen L was de remise veilig, echter blunderde mijn tegenstander zomaar een volle toren weg.

Ankit kreeg de beruchte draak op het bord en er ontstond een scherpe strijd op bord 8. Wit ging met de pionnen naar voren en speelde vrij vroeg Lh6, ondertussen kwam zwart in de gelegenheid Pxe4 te spelen om even later wit een dubbelpion op c3 te bezorgen. Zoals wel vaker in dit type opening is het dan de vraag wie het eerst komt, helaas bleek dat in dit geval zwart te zijn. Ankit speelde goed door, maar de vijandelijke stukken werkten te goed samen.

Jeroen van de Put

Eindhoven 2 1976 De Baronie 1946 4½-3½