Eindhoven 3 herrijst

Zaterdag 10 maart 2012 werd de 7e ronde gespeeld van de NBSB-competitie, althans voor de KNSB en de promotieklasse is het de 7e ronde, voor alle andere NBSB-klassen is het de 6e ronde. Eindhoven 3 staat troosteloos onderaan met 1 schamel punt uit 6 wedstrijden, terwijl OSV met 3 punten op een 9e plaats staat. Het degradatiespook kijkt bij deze wedstrijd wel heel erg mee. Maar de spelers van Eindhoven 3 lieten dat absoluut niet merken!

Cees Versteeg (bord 4, wit) had een sterke aanval gelanceerd op de koningsstelling van Rik Broekkamp. Deze stelling was ontstaan uit een Siciliaanse verdediging en toen Rik zich onnauwkeurig verdedigde, was het prijs voor Cees. Hij won in 21 zetten, toen de koningsstelling van Rik het begaf.

Harry Steures (bord 2, wit) speelde tegen Peter Snoek en naar aanleiding van een tip van mij, wist hij, dat orthodox damegambiet of Slavisch een waarschijnlijk antwoord was op d4. Het werd Nimzo-Indisch maar via zetverwisseling ontstond er een stelling uit de ruilvariant van het damegambiet, waarbij zwarts zwartveldige loper via b4 teruggaat naar e7, dus met een tempo minder voor zwart. Dat verschil bleek essentieel: met g2-g4 en
0-0-0 vloog Harry Peter naar de keel en toen die ook nog flink hielp, was het rond de 20e zet ondekbaar mat.

Albert Coenen (bord 3, zwart) speelde tegen Jeroen Hartendorp aangenomen damegambiet. Vanuit een iets mindere stelling bood ik remise aan, hetgeen in eerste instantie werd geweigerd, maar 6 zetten later door mijn tegenstander werd aangeboden, hetgeen ik accepteerde, omdat ik vond, dat ik nog steeds iets minder stond. Overigens werd mij door een van de andere Ossenaren later verteld, dat mijn tegenstander een goede kans had gemist. Hij had mij – via een matdreiging – kunnen dwingen tot een kwaliteitsoffer, waarvoor ik 1 of 2 pionnen zou krijgen. Toen wij die stelling analyseerden, viel op, dat mijn tegenstander absoluut niet begreep, hoe hij die stelling moest spelen en waarschijnlijk zou hebben verloren.

Walter (wit, bord 6) speelde een Weense partij. De tegenstander gebruikte voor de eerste 6 zetten meer dan een half uur om de gevolgen van Lc5 en Pg4 met dreiging paardvork op f2 uit te rekenen. Hij zag daar uiteindelijk vanaf. Walter kreeg wat ruimteoverwicht, maar moest zeer oppassen voor tegendreigingen zoals een schijn-dameoffer. Zwart blunderde echter door pion f6 weg te geven en de resterende stelling was door de dreiging van een vernietigend aftrekschaak onmiddellijk verloren.

Tussenstand     Eindhoven 3 – OSV 1         3½ – ½.

Jos Rensen (bord 8, wit) kreeg voor de 2e keer dit seizoen de versnelde draak te bestrijden. Dit maal werkte zwart wat beter mee dan Jeroen van de Put in het Eindhovens onderonsje. Wit ontwikkelde druk op de damevleugel waar zwart steeds verder opgesloten raakte. Een onnauwkeurigheid van Jos kostte een pion en mogelijk ook de gewonnen stelling. Maar zwart bleek nog voldoende problemen te hebben en met een kleine combinatie kon Jos het punt mee naar huis nemen.

Erik Pateer (bord 7, zwart) kreeg na een Franse ruilvariant met scherp spel waarbij wit druk uitoefende op de zwarte stelling met name op e6, nadat Erik zowel f5 als d5 had gespeeld. Na nauwkeurige verdediging wist Erik zijn stelling te handhaven. Een wit paard trippelde via b1-c3-d1-f2-d3 naar het sterke veld e5 (verdedigd door pionnen op d4 en f4) en het zwarte ros ging via b8-a6-c7-b5 naar het sterke veld e4 (verdedigd door pionnen op f5 en d5). Toen was de stelling in evenwicht. ½-½.

Loet Versfeld (bord 1, zwart) trad aan tegen de sterke Nico Schouten. Na een rustige opening bezorgde Loet zijn opponent een geïsoleerde dubbelpion (f2, f3). Loet kon daar echter nauwelijks gebruik van maken. In een eindspel met zware stukken overzag Loet een tactisch grapje, waardoor Nico een gedekte vrijpion op d6 kreeg. Na dameruil, wat Loet beter niet had kunnen doen, kreeg Nico een hoogstwaarschijnlijk gewonnen toreneindspel. Echter met nog 1 zet te gaan overschreed de Ossenaar de bedenktijd.
Een gelukkige winst voor zwart dus.

Tussenstand    Eindhoven 3 – OSV 1         6 – 1.

Nico Schellingerhout (bord 5, zwart) kon tot in het verre eindspel een verorberde gambietpion voorblijven. Omdat er naast 2 torens echter ongelijke lopers waren, was er toch nog goede kans op remise voor de Ossenaar van Gelder, die ik ken als iemand die een goede eindspeltechniek heeft en dat ook etaleerde. Hoewel Nico waarschijnlijk wel ergens gewonnen heeft gestaan, kwam hij helaas niet verder dan remise in een stelling met ongelijke lopers (de torens waren geruild) en er werd uiteindelijk tot remise besloten.

Albert Coenen

Eindhoven 3 1862 OSV 1852 6½-1½