Derde team mist laatste kans

Het derde team speelde in de laatste ronde tegen mede-degradatie-kandidaat Gardé. Kijk even in Raadsheer 7: wij op plaats 9 met 4, De Baronie op 8 met 5 en Gardé op 7 met 6 matchpunten. We moesten met 5½-2½ winnen om gelijk te komen met Gardé, en als De Baronie zou verliezen, dan hoefden we ‘alleen maar’ gewoon te winnen. Zelfs met 4-4 zouden we nog aan degradatie ontkomen als De Baronie met 2-6 of erger zou verliezen. Nou, het begon wel aardig (met de stand ½-½; Bouwmans had vooruit gespeeld en remise gemaakt): mijn tegenstander zag een tactisch grapje op de 13e zet over het hoofd: essentiële pion kwijt. Van schrik deed hij er op de volgende zet een stuk bij. Na anderhalf uur gingen de stukken in de doos, en kon ik bij mijn maten gaan kijken.

Wat ik zag beviel me wel: Pateer had een uiterst raar pionoffer aangenomen, maar wit had niet echt iets. Coenen stond zeer comfortabel: ruilvariant van het damegambiet, en na dameruil een gunstig eindspel met thematische minderheidsaanval op de damevleugel. En de tegenstander van Jos Rensen liet zijn dame op b5 mat zetten, terwijl er weinig aan de hand was. Deze tegenstander spartelde nog een uur vergeefs door.

Versfeld stond wat minder (tsja, 1.e4 Pc6, zijn geliefde wapen, leidt nu eenmaal tot een krom soort Frans) en Schellingerhout kwam tegen een gesloten Siciliaan maar niet tot activiteit, terwijl wit zich rustig op koningsaanval voorbereidde. Bij Anema stond het gelijk (middenspel zonder lopers en met remise-tendensen door de open d-lijn. Ik rekende op 1 punt aan de eerste 3 borden en 3 aan de laatste 3 en 2 remises in het midden: 5-3. Hopen op medewerking van De Baronie dus. Maar toen gaf Pateer pardoes de kwaliteit weg (u kent dat grapje vast wel: half open a-lijn met wit Ta1, zwart Ta8 en Pb8, pi a7, b7 en c6 en wit speelt Pc4-b6, niet gezien!). Versfeld ging een pion op e4 verliezen en verloor zelfs een kwaliteit, bij Coenen stokte de machine en een rondhoppend zwart paard haalde een kwaliteit binnen; de arme Nico werd geplet door de falanx g4-f4-e4-d4; Anema dacht een half uur na en snoepte een vergiftigde pion (maar zijn tegenstander deelde de doodklap niet uit). U begrijpt, dat Jos en ik met ernstige nekklachten van het hoofdschudden rondliepen.

Tegen de tijdcontrole kwam de ontknoping: Coenen probeerde nog iets met zijn vrije d-pion, maar zwart gaf de kwaliteit terug en hield een makkelijk gewonnen toreneindspel over. Schellingerhout werd ge-f-lijnd met ook nog eens een octopus op d6 (Pf3-g5-f7-d6) en bij Anema werd de vrede getekend: 3-3, met een hopeloos eindspel bij Versfeld en inmiddels weer gekeerde kansen bij Pateer. Diens tegenstander wist zijn torens niet te laten samenwerken en hij had een zeer slechte loper. Stap voor stap was onze man beter komen te staan.

Even na half zes gaf Versfeld op en toen waren we afhankelijk van Pateer voor 4-4 en een grote nederlaag van De Baronie.

Pateer had zijn dag niet en wist niet hoe hij moest winnen, verloor nog bijna, maar hield toch nog remise. En zo waren we gedegradeerd, geheel op eigen kracht. Troost je, Erik: winst en dus 4-4 had niet geholpen want De Baronie verloor ‘slechts’ met 2½-5½.

PS: raar bord, het 6e, voor de man met de hoogste rating van het team. Tactische opstelling? Nee, gewoon w/z-afwisseling en loten om de kleur bij de vooruitgespeelde partij Bouwmans-Blank. Daar was afgesproken dat ze aan bord 4 of 5 zouden spelen, afhankelijk van de loting. Bouwmans lootte wit en bord 2 had ik al aan Albert Coenen beloofd. En zo was 6 het hoogst mogelijke bord want ik was aan de beurt voor wit.

PS2: we hebben passend afscheid genomen van het tweede team. Na een jaar in dezelfde klasse gaan we ieder ons weegs. Zij omhoog, wij omlaag en zo zijn de verhoudingen weer duidelijk.

Harrie Steures

Eindhoven 3 1857 Garde 1886 3½-4½