Het vierde gelijk (ondanks missers)

In de voorlaatste wedstrijd misten we Peter Roozemond omdat die een feestje vierde met vrienden, maar zijn plaats op het tweede bord werd ingenomen door Ron, die zijn tegenstander goed partij gaf, zelfs iets beter heeft gestaan, maar uiteindelijk toch verloor. Ik had me goed voorbereid op openingen e4-e5 met zwart, maar kreeg f4 tegen. Dit resulteerde in een eindspel met koning en 5 pionnen tegen koning en 5 pionnen en toen remise geaccepteerd. Bij de analyse achteraf wel 2 x gewonnen, maar toch tevreden. Rinus had weer een partij met dreigingen van beide kanten en toen de Dames van het bord verdwenen werd ook hier tot remise besloten. Paul drong de stelling van zijn tegenstander binnen, joeg de koning op en zette hem mat. Ton had een betere stelling verkregen. Zag een winnende aanval, maar deed de zetten precies in verkeerde volgorde. Dwong met een pion een loper weg en zette daarna zijn toren in de loop van de zojuist verdreven loper. Toren weg en koning omgelegd. Gerardo nam zijn jeugdige tegenstander onder vuur met diverse dreigingen en leek makkelijk te gaan winnen, zag een eenvoudig schaak met torenwinst over het hoofd, maar wist uiteindelijk na afruil van zijn toren tegen loper met een grote pionnen meerderheid te winnen. Toen Hans zijn tegenstander een hand gaf dacht ik dat er tot remise was besloten, maar zijn tegenstander had opgegeven en zo won Hans zijn derde partij op rij tegen tegenstanders met een hogere rating en hadden wij de zo nodige 4 punten. Karel was nog als laatste aan het spelen, kwam een pion achter en stond onder zware druk, die hem uiteindelijk tot opgave bracht.

WLC heeft, zoals verwacht, bij Kemppion gewonnen en heeft nu 4 punten en zij ontvangen ons de laatste wedstrijd. Gelijk spel is dan voor ons voldoende, maar  we moeten niet met meer dan 5 – 3 verliezen. Blijft nog de Combinatie die een half bordpunt minder dan wij hebben en die nog tegen Vianen moeten die nu gedeeld bovenaan staan en dus wel zullen willen winnen. Het ziet er dus goed uit, maar helemaal zeker is het nog niet.

Flip Stomps

Eindhoven 4 1522 De Combinatie 2 1576 4-4
1. Rinus Koevoets 1773 Ben Bruggers 1890 ½-½
2. Ron van Hoogstraaten 1441 Toon Sparidans 1607 0-1
3. Karel Jeurissen 1599 Piet Berkers 1697 0-1
4. Hans Reusink 1417 Hans Jacobs 1589 1-0
5. Flip Stomps 1522 C. van Pelt 1592 ½-½
6. Ton Storcken 1526 Stan Cortenbach 1481 0-1
7. Gerardo Santiago   Joris Pirée 1402 1-0
8. Paul Schaffer 1375 J.H. Hoeben 1351 1-0

Een snelle berekening leert dat de stand na ronde 6 als volgt luidt: (versie 2)

Triple Pion         8   29½
HSC                  8    29
Vianen               8    27½
Deurne              7    25½
Eindhoven         6    23
De Combinatie  6    22½
WLC                  4    20
Kemppion          1    15

Triple Pion speelt tegen HSC om de eerste plaats maar Vianen zal tegen De Combinatie ook punten willen pakken en doet nog volop mee. Deurne kan alleen in theorie nog eerste worden.
(Triple Pion speelt gelijk, Deurne wint met 8-0 van Kemppion en Vianen wint niet.
Zo bezien kan Eindhoven met een beetje geluk ook nog tweede worden…)
Onderaan de strijd om niet te degraderen:
WLC kan alleen degradatie ontlopen door te winnen van Eindhoven met 5½ – 2½ of meer.
Als dat inderdaad gebeurt is WLC veilig. Als dan ook nog De Combinatie minimaal één bordpunt meer scoort dan Eindhoven gaat het mis. Anders degradeert De Combinatie.
Ik ga er hierbij van uit dat de laatste twee degraderen.
Aldus iemand die vandaag aan het tweede bord de degradatiezorgen definitief ongedaan had kunnen maken door gewoon het behaalde voordeel in winst om te zetten of dan toch tenminste remise had moeten houden.