ESV B definitief uit degradatiezorgen.

Het B-team heeft donderdagavond uit in Son en Breugel het enorme ratingverschil (6214 voor Eindhoven tegen 2542 voor S&B, die twee spelers zonder rating opstelden)  in punten om weten te zetten; de gastheren werden met een klinkende 4-0 verslagen.

Simon kreeg op bord 1 een voor zwart “brakke” variant in het Spaans tegen. Hij zag mogelijkheid om af te wikkelen naar een iets beter toreneindspel waarin zijn tegenstander opgezadeld was met een geïsoleerde pion. Die had hier overduidelijk geen zin in, en gaf in plaats daarvan een stuk weg. 1-0.

Ondergetekende kreeg op bord 2 te maken met de Sokolsky (1.b4) en was vanaf zet 1 aangewezen op improvisatie. Rustige zetjes van mijn kant en een wat vroege uitval met de dame van wit leidden ertoe dat ik zijn sterke loper op b2 af kon ruilen. Hierna kwam ik binnen op de damevleugel en won ik een kwaliteit. Dit deed ik echter niet op de handigste manier en wit had nog een gevaarlijke aanval op kunnen bouwen in ruil voor een stuk, maar koos de verkeerde zetvolgorde en gaf hierna nog een stuk weg. 2-0.

Ron kwam op bord 4 via een kort uitstapje naar Scandinavië toch in Frankrijk terecht, waar hij zeer thematisch de druk op de d4 pion bleef verhogen. Toen deze er uiteindelijk af ging kwam zijn paard echter in een vervelende penning terecht. Ron had een mooie doch niet geheel solide combinatie gezien met een tijdelijk loperoffer op f2, die niet op de meest accurate manier werd beantwoord. Hierna waren alle problemen voor Ron opgelost, bleven er pionnen afvliegen en was hij uiteindelijk met vijf (!) verbonden vrijpionnen aan het spelen. Wit bleef nog lang doorspelen terwijl zwart in gedachten al aan de bar zat, en toen de witte koning uiteindelijk het hout kuste was de overwinning voor Eindhoven binnen. 3-0.

Hans kreeg na een geslaagde opening een heerlijke aanval op de zwarte koning. Met in zijn achterhoofd de gedachte dat hij voor een team speelde en niet voor zichzelf bleef Hans gestaag de druk opvoeren in plaats van voor de meest agressieve varianten te gaan. Op deze manier werd misschien niet de snelste, maar zeker wel de degelijkste weg tot de overwinning gevonden. Toen ook op bord 3 de Breugelse koning werd neergelegd waren dus alle borden in victorie voor de bezoekende partij geëindigd, een prachtige 4-0 overwinning!

Door verlies tegen de twee koplopers is de kans dat we kampioen worden erg klein, maar door goed spel tegen de andere teams (en het feit dat er geen lagere klasse is) zullen we zeker ook niet degraderen.

Peter Roozemond

Son & Breugel B 1271 Eindhoven B 1554 0-4
1. Andrew Hall   Simon Glückstern 1699 0-1
2. Peter van der Aalst 1286 Peter Roozemond 1657 0-1
3. Kuno Swuste 1256 Hans Reusink 1417 0-1
4. Jaap Laman Trip   Ron van Hoogstraaten 1441 0-1

2 gedachten over “Verslag ronde 6

1. Dit is meer een vraag dan een reactie. Ik ben een onvrijwillig levenslang alleenlevend senior man met diagnose Asperger. In een ver verleden leerde, en speelde ik graag schaak. Mijn laatste baan was vertaler. Voor een eenzaam mens is scha- ken een prachtige denksport. Kan ik die in jullie club weer tot leven brengen? Ik woon in Gestel. M.v.g. Wiet Regout.

2. Pingback: Winst en Verlies in de Avondcompetitie | Eindhovense Schaakvereniging