KNSB-beker: kort maar krachtig

Hierbij een kort maar krachtig verslag over het korte maar krachtige verblijf van onze mannen in de KNSB-beker competitie. We lootten gelijk een zware tegenstander: Het Zwarte Schaap. Dit geesteskind van Ard van Beek kent een paar illustere clubleden zoals Loek van Wely en kwam dan ook met een sterk team op de proppen.Toch zat een gelijk spel er zeker in. Frans stond uitstekend tegen een bijzonder slap spelende Dennis Brokken en Bas stond overweldigend na de opening. Op de lagere borden hadden Jos en Jan het zwaar, maar dat was ook niet zo vreemd omdat daar de sterkste schapen zaten: Jeroen Willemze en Joost Hoogendoorn. Jan ging uiteindelijk ook roemloos ten onder nadat hij via een gemene zetverwisseling in de voor hem onbekende drakenvariant was beland. Jos bracht een pionoffer om niet in de verdrukking te komen en had steeds aardige compensatie. Het bleef echter makkelijker spelen voor Het Zwarte Schaap en uiteindelijk ging Jos jammerlijk in de fout. Toch was er geen reden tot paniek. Frans had in een egelopstelling de thematische doorbraak d5 doorgezet en de witte stelling leek daarmee rijp voor de sloop. Een kleine hapering gaf wit de kans om nog meer stukken te ruilen en daarmee werd het voordeel van Frans wel heel dunnetjes en de vrede werd dan ook snel gesloten. Ik  kon daarna de eer nog redden. Ik had de kans om een paard op het sterke veld e4 te zetten en daarmee de koningsindische loper op g7 in te snoeren. Toen ik dat te lang naliet offerde Het Schaap met e5-e4 een pion en kreeg plots tegenspel. Desondanks zag ik een winnende combinatie die echter in 2 volgordes uitgevoerd kon worden. Bij de ene leek zwart een alternatief te hebben dat er weliswaar kansrijk voor mij uitzag, maar de andere volgorde leek dwingender. Ik overzag daarbij echter een sterk antwoord waarna de partij plotseling kantelde en ik in tijdnood hard onderuit ging.

Bas van de Plassche

Het Zwarte Schaap 2298 Eindhoven 2178 3½-½