Eindhoven  –  Stein     5-3

Een overtuigende overwinning om het seizoen af te sluiten. De schrijfster van dit stuk was het zwarte schaap van het gezelschap, dat onderuit ging. De overige witte schapen speelden remise of haalden zelfs volle punten binnen.

Bord 1: Bas kreeg een interessante Benko op het bord met zwart. Wit zette echter zijn stukken heel stevig neer, het viel niet mee om ergens in de stelling te bijten en toen kwam de bekende enge tijdnood van Bas. En ja, hoor, in die spannende fase gaf Jelle Sarrau in een bijna gewonnen stelling een vol stuk weg. Lekker!

Bord 2: Luuk had de hele partij flink positioneel voordeel, die hij later kon veranderen in een extra pion. Echter bleek het toreneindspel te remiseachtig en Luuk kwam ook niet verder dan dat.

Bord 3: Frans had een beetje passieve opening met zwart. Ruimtevoordeel voor wit en uiteindelijk kreeg wit het loperpaar tegen het paardpaar van zwart. Frans wist echter gevaarlijk tegenspel te creëren en sloeg zelfs een remiseaanbod af! Waarschijnlijk was een moment, waar hij met Dh2 winnend voordeel kon krijgen. Nadat hij dat moment miste, was het toch heel wijs van hem om in remise te berusten.

Bord 4: Ankit kreeg Frans voorgeschoteld met Dd7 en b6. Hij kwam met wit positioneel minder te staan. Echter bleef hij tegenspel zoeken en uiteindelijk sloeg zijn aanval toe. Hij maakte de partij op een zeer frappante manier af. De partij is zeker de moeite waard om te bekijken en daarom staat hij op de website vermeld.

Bord 5: Het zwarte schaap kreeg een voor haar onbekende variant van de Grand Prix op bord. Met al haar creativiteit wist ze veelbelovende tegenspel te creëren. Helaas kwam dat veelbelovende tegenspel plotseling tot stilstand, de energie was op en toen bleef de keuze over: – heel snel mat gezet worden of-  een verloren eindspel kiezen.
Na de 2e optie duurde de partij ook niet meer lang…

Bord 6: Fred bleek de hele partij goed te staan, maar de tegenstander was een taaie en zocht tegenkansen. Remise was een terecht resultaat.

Bord 7: Jos, die ietsje te laat verscheen op het toneel kan ik maar beter citeren:
  ‘totale triomf der witte velden. De witveldige lopers werden afgeruild; zwart nestelde een paard op d5; wit bleef met een slechte loper zitten; hij offerde (?) een kwaliteit voor 2 vrijpionnen die echter op de witte velden totaal gestopt werden en gaf op. Het zag er zo simpel uit…’
Tja, die totale moeiteloosheid zien we wel vaker in zijn overwinningen. Raar genoeg blijft hij meestal met de slechte loper zitten, maar dat houdt hem ook niet tegen…

Bord 8: Alessandro had de hele partij groot positioneel voordeel: meer ruimte, meer activiteit. Wel een stelling waar het nog uren zal duren om er iets van te maken. Dus toen het team al de overwinning binnen had, bespaarde hij die moeite en koos voor remise.

Door deze overwinning veroverde Eindhoven 1 uiteindelijk de 3 plaats en degradeerde SV Stein.

Erika Sziva

Eindhoven 2210 DJC Stein 2154 5 3