(Link naar een kort verslag van Spijkenisse 2)

Spijkenisse 2 – Eindhoven 2: 2½-5½

Door promotie speelt Eindhoven 2 dit seizoen in klasse 3G (‘de Randstadklasse’) en zal handhaving het doel zijn. De eerste wedstrijd vond afgelopen zaterdag plaats in Spijkenisse en er moest gewonnen worden. Door wat werkzaamheden in Geldrop en op de A58 bij Tilburg was het nog best een avontuur om van A naar Beter te komen, maar de details zal ik u besparen.

Robert Klomp (bord 1) komt dit seizoen voor het tweede team uit en begon zijn rentree sterk. Op het eerste bord zette hij zijn stukken actief neer en begon hij fanatiek aan te vallen. Voor de toeschouwer leek het steeds beter te staan voor Robert, maar uiteindelijk zat er niet meer in dan een remise.

Hans Bosscher op bord twee: “In de Winawer-variant van het Frans (1.e4 e6 2.d4 d5 3.Pc3 Lb4 4.e4 c5 5.a3 Lxc3+ 6.bxc3 Pe7 7.Dg4 Kf8!?) speelde wit 9.Ph3? waardoor na 9…Da5 10.Ld2 Da4! wit een ernstige zwakte kreeg op d4. Zwart besloot niet op pionroof te gaan, maar de stelling gesloten te houden. Uiteindelijk kreeg zwart een paard op c4 dat verder niets deed dan alleen aar mooi te wezen, terwijl wit opgezadeld was met een zeer zwakke loper die voortdurend pion a3 moest beschermen, maar z’n eigen torens in de weg stond. Zwart wist eenvoudig met de eigen torens de witte koning in een matnet te manoevreren, met dank aan het zwarte ros op c4.”

Bas Friesen (bord 3) speelde het Staunton gambiet wat nauwkeuriger dan zijn tegenstander en kwam met licht voordeel uit de opening. Er ontstond een open stelling met voor beide kanten kansen, hoewel de koning van Bas iets veiliger leek te staan. Na een spannende slotfase werd remise overeengekomen.

Frits Schalij kreeg de sterkste tegenstander tegen op bord 4. In een Koningsindische stelling kreeg hij de keuze voorgelegd welk paard naar d7 moest en ontstond er na dichtschuiven van het centrum met d4-d5 een stelling met een positioneel karakter. Frits speelde het behendig en wist knap te winnen.

Ikzelf speelde met wit een actieve Caro-Kann en besloot in de opening twee paarden op f7 te ruilen voor toren en pion en een ‘verzwakte koningsstelling’. Van het laatste bleek niet zo heel veel en het was juist mijn tegenstander die met een sterke loper op b7 het spel dicteerde. Nadat de dames van het bord verdwenen kreeg wit het niet voor elkaar om lijnen voor de torens te openen. Toen ik daarna een positionele fout maakte was het eindspel niet meer te redden.

Jan Toorman kreeg een hele gunstige Siciliaan op het bord en begreep beter dan zijn tegenstander waar de stukken heen moeten. Nadat een wit paard op de rand buitenspel kwam te staan wist Jan een of twee pionnen te winnen en een zeer goed eindspel te verkrijgen. Dat de lopers ongelijk waren had geen betekenis meer vanwege de sterke vrijpionnen.

Philippe Blankert debuteerde voor Eindhoven en kreeg een soort Maroczy op het bord met ruimtevoordeel dus voor wit. De stelling zag er erg goed uit en toen ik twintig minuutjes later ging kijken bleek hij ineens een stuk meer te hebben. Daarna is de overwinning nooit meer in gevaar geweest.

Tot slot invaller Albert Coenen op bord 8: “Ik mocht aantreden tegen Joey Brokaar, een 20-jarige jongen, die best een aardig potje kan schaken. Uiteindelijk wist mijn tegenstander met wit een paard op d6 te posteren die verdedigd werd door een pion op e5. Hij had daardoor wel een zwakke pion op de c-lijn moeten slaan. Uiteindelijk wikkelde ik af naar een gelijkstaand eindspel en toen hij met zijn paard mijn dame aanviel, viel ik met een toren zijn dame aan (de toren was gedekt door de dame!). Na het uitvoeren van deze zet, ontdekte ik tot mijn afgrijzen dat er een gigantisch lek zat in deze combinatie; gelukkig zag mijn tegenstander het ook niet en vijf zetten later besloten we tot remise.

Jeroen van de Put

T Spijkenisse 2 1910 Eindhoven 2 1985 2½ 5½