(Link naar het verslag van De Kentering)

Het vierde mocht tegen de Kentering 2, op papier een van de zwakkere tegenstanders uit de poule met op vrijwel alle borden een rating van rond de 1500. Bij ons liggen de ratings meer gespreid, dus van de hoogste vier borden werd veel verwacht.

Het begon goed: Ron kreeg de Orang Oetan tegen, leek wat verrast door deze keuze maar zijn tegenstander vergat dat onorthodoxe stellingen de specialiteit van onze interim teamleider zijn. Wit liet zijn koning niet voldoende beschermd en Ron offerde op briljante wijze zijn beide paarden om de witte koning vervolgens mat te zetten op d4:
1-0 door bord 5.
De volledige partij is elders op de site te bekijken.

Ook Rinus deed op bord 1 wat van hem verwacht werd. Zijn tegenstander speelde een tamme ruilvariant van het Spaans en liet Rinus rustig druk opbouwen. Dat ging natuurlijk niet lang goed en al snel mochten de stukken in de doos: 2-0.

Pieter kreeg op bord 7 het Engels tegen en kwam onder druk te staan. Hij verloor een kwaliteit en even later was de partij niet meer te redden: 2-1.

Flip kreeg te maken met het Albin tegengambiet, maar verloor geen moment de controle over de partij. Uiteindelijk werd het bij hem remise. 2½ – 1½.

Karel kwam met zwart wat ongelukkig te staan in een doorgeschoven Frans. Hij kwam een pion achter te staan maar won deze weer terug. Zijn tegenstander bood remise aan, maar Karel, gretig als altijd, sloeg dit aanbod af. Een paar zetten later kreeg hij het voor elkaar om op de d-lijn zowel de witte loper aan te vallen als mat te dreigen, en wit gooide de handdoek in de ring: 3½ – 2½.

Paul kreeg een rustige variant van de Caro-Kann tegen, wat een spannende partij inleidde die lang gelijk opging. Helaas kwam Paul in een iets slechter eindspel terecht wat misschien remise te houden was, maar dit lukte helaas niet: 3½ – 3½.

Peter kwam voor zijn gevoel redelijk lekker te staan in een geweigerd damegambiet dat door zwart niet helemaal precies aangepakt was. Om het juiste plan te vinden spendeerde hij (te) veel tijd en uiteindelijk kreeg zwart toch wat hij wilde. Zijn tegenstander begon erg snel te spelen om gebruik te maken van Peters tijdnood, maar zag in zijn haast over het hoofd dat hij bij het pionnetje dat hij won een kwaliteit moest inleveren. Hierna kwam Peter binnen in de zwarte positie en was het eigenlijk over. Zwart probeerde nog wat maar uiteindelijk kon Peter afwikkelen naar een eindspel met een stuk voor wat gemakkelijk uit te schuiven was. Hiermee was het laatst benodigde punt binnen: 4,5-2,5 !

Ondertussen bevond Ton zich in een lastige positie met een kwaliteit achter maar met twee verbonden vrijpionnen op de damevleugel tegen een 4-3 meerderheid voor zijn tegenstander op de koningsvleugel. Zijn tegenstander pakte het passief aan en Ton speelde gedecideerd zijn vrijpionnen naar de overkant. Uiteindelijk had Ton er genoeg van en bood remise aan, dat zijn tegenstander accepteerde: 5-3 was de eindstand.

Een mooi begin dus voor Eindhoven 4, dat geheel volgens plan 3,5 punt scoorde op de eerste vier borden. Op naar de volgende overwinning !

Peter Roozemond

Klasse 2C Ronde: 1; Datum: 2012-10-06