Schafeltennis..

Ankit en Ties op het NK Schafeltennis

Zaterdag 8 juni vond het NK schafeltennis plaats in Hilversum. Rob Bertholee werd algemeen Nederlands kampioen, Ties Schalij werd eerste bij de jeugd.

Schafeltennis is een combinatie van schaken en tafeltennis. Een wedstrijd bestaat uit vier sets tafeltennis (tot de 11 punten) en twee snelschaakpartijen. Iedere gewonnen set levert één punt op en een schaakoverwinning twee punten. Per wedstrijd zijn er dus acht punten te verdelen. De deelnemers zijn qua tafeltennis het campingniveau ontstegen en qua schaken meer dan een huis-, tuin- en keukenschaker. In het verleden konden schakers als Hans Böhm en Loek van Wely nooit potten breken op het NK schafeltennis omdat ze teveel punten lieten liggen bij het tafeltennis. Afgelopen jaren domineerde Rob Bertholee het toernooi. Rob heeft zowel bij tafeltennis als bij schaken lang op landelijk niveau gespeeld. Ook nu was Rob Bertholee weer een klasse apart, hij werd eerste met grote voorsprong op de concurrentie.

ESV werd dit jaar vertegenwoordigd door Ankit Majhi, Ties Schalij en oud-lid Henk Vermeer. Aan het  NK deden 42 deelnemers mee en het bestond uit 7 rondes Zwitsers. Na 6 rondes hadden Ankit en Henk een keurige subtop positie. Henk wist deze vast te houden in de laatste ronde en eindigde als gedeeld zevende, Ankit viel door een zware nederlaag tegen Maurice Swinkels terug naar de middenmoot. Ties klom juist in de laatste ronde door een 8-0 overwinning op van de middenmoot naar een tiende plaats.

In het klassement van de jeugdspelers (t/m 18 jaar) deelde Ties de eerste plaats met Martijn van der Heide, een zeer sterke tafeltennisser. Omdat bij gelijk eindigen het schafeltennisregelement zegt dat degene met het kleinste verschil in tafeltennispunten en schaakpunten hoger eindigt ging de jeugdprijs naar Ties. Ties had van zijn 32 punten er 16 bij het schaken behaald en 16 bij het tafeltennis. Ties mag zich het komende jaar dus jeugdschafeltenniskampioen van Nederland noemen!

1 gedachte op “Schafeltennis..

1. Pingback: We hebben een kampioen ! | Eindhovense Schaakvereniging