Nationale Pupillendag 2013

In het Brabantse Roosendaal vond op 15 juni de Nationale Pupillendag plaats. In 7 ronden werd bepaald wie zich pupillenkampioen 2013 mag noemen in de categorieën H (geboren in of na 2006), G (geboren in 2005) en F (geboren in 2004).

In de categorie H werd ESV vertegenwoordigd door Yichen Han en Alexander Rutten. Beiden hadden na 4 ronden al 3 punten verzameld en deden daardoor mee in de top van het klassement. Bij het ingaan van de 5e ronde deed iemand de deur van het toilet open op het moment dat Yichen langs liep. Een stevige klap, maar Yichen liet zich hier uiteindelijk niet door uit het veld slaan en won, net als Alexander, ook zijn partij in de 5e ronde. In ronde 6 werden Yichen en Alexander aan elkaar gekoppeld. Voor ESV zouden nu dus punten blijven liggen. Yichen won de partij en voor hem werd het met het ingaan van de laatste ronde spannend voor de prijzen. Na lang wachten kwam uiteindelijk het verlossende woord: Yichen had net als Muhammad Zubair van De pionnetjes 6 partijen gewonnen, maar Yichen had 3 weerstandspunten meer en daarmee werd Yichen de winnaar in categorie H! Alexander eindigde in de eindstand op een keurige 11e plaats in een groep van 32 kinderen.

In de categorie G trad namens ESV alleen Janne Allaart aan. In de eerste ronde startte zij sterk , maar nadat de tafelleider er aan te pas had moeten komen omdat haar tegenstander onterecht de partij had willen claimen, wist haar tegenstander de achterstand toch nog in een overwinning om te buigen. Even was Janne uit het veld geslagen, maar in de tweede ronde wist ze weer te winnen. Daarna bleef het de hele dag spannend voor de meisjesprijzen in deze categorie. Na de laatste partij was het tot de prijsuitreiking onduidelijk wie er zou winnen. Uiteindelijk bleken er twee meisjes met 4 punten, waaronder Janne. Waar voor Yichen de weerstandspunten uiteindelijk gunstig uitvielen had Janne net pech: met twee weerstandspunten minder werd zij tweede achter Kavya Raulji van SHTV / Bobby Fischer.

In categorie F waren er twee jongens die ook voor ESV uitkomen: Siem van Dael en Daan Baselmans. Voor Siem werd het uiteindelijk met 5 punten uit 7 partijen een teleurstellend toernooi. Als hoogstgeplaatste speler had hij gehoopt op een top-5 klassering, maar hij werd uiteindelijk 7e. Daan eindigde met 3,5 punt op een 25e plaats in een deelnemersveld van 48 kinderen.

Florian

Alexander aan zet

Janne laat haar beker zien

Yichen met beker