Eindhoven 1 boekt teleurstellende nederlaag tegen Vianen/DVP

Na de goede start in de 1e ronde liepen de sterkste schakers van Eindhoven tegen een flinke nederlaag aan. Gezien het ratingverschil in het voordeel van Eindhoven werd toch zeker op een kleine overwinning gerekend. Maar het liep allemaal totaal anders. Ook dit keer speelde Vianen in een vreemde bordvolgorde met de sterkste schakers juist niet aan de topborden. Dat zou betekenen dat juist aan de topborden het Eindhovense overwicht te gelden zou moeten worden gebracht. Maar zoals gezegd liep alles anders dan verwacht.
De wedstrijd begon sensationeel met de nederlaag van Luuk. In een stelling waar hij heerlijk tegen de isolani kon gaan manoeuvreren trapte hij in een truc met een
tijdelijk dameoffer van wit wat onmiddellijk winnend was.
Jos wist daarentegen tegen de sterke Odendahl professioneel remise te maken. Het was een Catalaanse opening die Jos wel goed ligt.
Frans speelde tegen een van de broertjes Stork. Altijd lastige tegenstanders. De partij
verliep rechtlijnig met een wit sterk centrum met d4-e4 en zwart een meerderheid op de
damevleugel. Na het oprukken naar d5 werd deze pion geblokkeerd door een zwart paard op d6. Zwart lijkt dan iets beter te staan, maar toch bleef de partij in evenwicht en werd even later tot remise besloten.
Julien bouwde een mooie aanval op op de koningsvleugel. Dat resulteerde even later in
pionwinst. Daar tegenover stond dat zijn eigen koning in het centrum bleef, en wit altijd met b4-b5 kon gaan breken, terwijl de pluspion geen enkele rol speelde. De rollen waren niet veel later inderdaad helemaal omgedraaid en de witte koningsaanval sloeg door. Dit was de 2e zware teleurstelling. Hierdoor stonden we met 3-1 achter en zou het heel moeilijk gaan worden.
Fred speelde met wit zijn bekende 2-Paardenspel, waarna zwart met de manoeuvre
Pe4-c5-e6 zijn pion op d4 bleef verdedigen. Wit kan dan kiezen om met c3 een pion te
offeren en dan na dxc3 Pxc3 de druk proberen op te voeren. Fred heeft dit wel eens
geoefend tegen de computer, maar dat valt dan behoorlijk tegen. Alternatief is om langzaam aan de pion op d4 te veroveren met bijvoorbeeld 0-0 De2 en Td1. Dat is inderdaad het normale plan, maar in een optimistische bui werd a3 en b4 geprobeerd om de loper naar b2 te ontwikkelen en met b5 te dreigen. Zwart wist dit uitstekend te
counteren met de zetten d6 gevolgd door Lf6. De pion werd niet terugveroverd en zwarts stukken staan ook nog beter. Het positionele overwicht werd uitgebouwd, waarna dit omgezet werd in een sterke koningsaanval. Hadden we dat juist niet met het 1e geoefend tijdens de teamtraining? Geen pretje dus als je dit dan overkomt. Enig gerommel met Txg7 mocht ook niet meer baten en de zwarte aanval sloeg door.
De nederlaag leek nu onafwendbaar.
Boris leek aan het laatste bord zich aardig te kunnen redden. Lange tijd ging het gelijk op en pas in de tijdnoodfase ging het mis. Ook hier zat het ons dus tegen.
Bas kwam in een Siciliaanse 3.Lb5+ gelijk uit de opening, maar ook niet meer dan dat.
In het middenspel offerde wit een kwaliteit maar kreeg daar wel de verbonden en vrije
a- en b-pion voor. Het leek zeer kansrijk voor wit, maar toch lukte het Bas om goed te
verdedigen en de pionnen te bedwingen. Ipv door te vechten tot de laatste pion werd deze spannende partij toen tot remise besloten.
Ankit was als laatste bezig in een ongeveer gelijkstaand Paard-Loper eindspel. Loerde hij te lang op winst? In ieder geval ging hij te ver en verloor een pion. Zwart had zeer
reële winstkansen, maar dat lukte net niet, zodat Ankit toch nog een remise kon scoren.

Wat een wedstrijd: in de 2e Klasse 4 partijen verliezen, geen overwinningen en 4x remise. Een verklaring heb ik er niet voor, behalve dat de tegenstander goed op
dreef was. Als teamleider kan ik niet anders dan een volgende verplichte teamtraining
te organiseren!

Fred Hallebeek

Eindhoven 2217 Vianen DVP 2183 2 6
1. FM Bas van de Plassche 2398 Jan Selten 2129 ½ ½
2. FM Luuk van Kooten 2361 Jermo Kooijmans 2143 0 1
3. Julien Sohier 2255 FM Ulrich Dresen 2260 0 1
4. Ankit Majhi 2065 Mark Agterberg 2109 ½ ½
5. IM Frans Kuijpers 2237 Ornett Stork 2086 ½ ½
6. FM Fred Hallebeek 2175 Frank Lommers 2201 0 1
7. Jos Sutmuller 2167 FM Reiner Odendahl 2341 ½ ½
8. Boris Friesen 2075 Dennis Kerstens 2195 0 1

2 gedachten over “Verslag ronde 2

1. Mooi verslag.
    Ik denk dat het een van de dagen was dat alles op zijn plek viel voor Vianen want winnen van Eindhoven 1 is al bijzonder maar ook winnen met 2-6 was al een tijd geleden en onverdiend was het zeker niet.
    Vwb de opstelling: de mensen met de hoogste ratings hoeven niet per se degene te zijn die in vorm zijn en jonge spelers kunnen een relatief ondergewaardeerde rating hebben.
    Troost: het seizoen is nog lang en Eindhoven zal zich zeker herstellen want het heeft een sterk team.

2. Pingback: Uitslagen zaterdag | Eindhovense Schaakvereniging