Steensel uit.

Zaterdag 8 februari speelden we tegen de nummer 2 De Kemppion om behoud van onze koppositie in de groep in Steensel. Zelf stond ik de hele wedstrijd wat minder vanwege druk op mijn koningsstelling. Het goed ontwikkelen van mijn stukken ging vrijwel niet. Vandaar dat ik besloot de dames te ruilen en met een pion minder verder te spelen. Na een dubbele torenruil, bleef een eindspel over met paard tegen loper. Daarin was voor beide partijen weinig eer meer te behalen, dus besloten we tot remise.

Gerardo had een stelling die ik lastig vond te taxeren. Wat er nog precies gebeurde heb ik niet meegekregen; maar het eindresultaat was hetzelfde als het mijne.

Philippe ging op bord 3 voor de winst. Dat mocht ook wel na de Baltische opening: 1 d4,d5 2 c4,Pf6 3 cxd5,Pxd5 4 e4 en wit staat prachtig. Zwart leed qua ruimte een armzalig bestaan met stukken vooral op de damevleugel waar geen koningen staan. Wit had alle ruimte om met 13. Dg4 een koningsaanval te beginnen, wat na 14 Lh6 en het gedwongen 14 … g6 de bekende Lxf8 kwaliteitswinst opleverde. Philippe schoof de partij bekwaam uit en op de 41e zet gaf zwart op, drie zetten voordat hij mat ging.

Nico had zijn dag. Hij liet de sjabloonzet Dc7 achterwege en zette zijn stukken actief neer. De partij werd beslist door een mooie combinatie. Hij offerde eerst een dame, daarna een toren. Om vervolgens met een familieschaak door het paard de dame van de tegenstander te incasseren. Hij zou een stuk extra overhouden. Zijn tegenstander liet het zich niet meer bewijzen; na het dameoffer gaf hij direct op. Maar ook zonder deze tactische wending had Nico zonder meer het beste van het spel.

Loet had een wat betere stelling door het bezit van het loperpaar. Zijn tegenstander bezat nog een vrije randpion en het was niet makkelijk om een goed winstplan te vinden. Vandaar dat ook deze partij in remise eindigde.

Met nog 3 partijen te gaan en een score van 3 ½ – 1 ½ zag het er voor ons goed uit. Albert en Cees stonden moeilijk, maar wellicht nog net remise. Erik Pateer had een betere stelling en winstkansen. Toen hoorden we ineens dat Albert besefte dat zijn stelling verloren was. Zijn opponent had een sterke zet gedaan en bij Albert stonden alle stukken net op ongelukkige velden. Jammer, want Albert had zich bijzonder taai verdedigd en het was niet eenvoudig om de beslissende klap uit te delen.

Cees had een toreneindspel met 2 tegen 3 pionnen en zijn koning was afgesneden. Door een ongelukkige pionnenopstelling van zijn tegenstander kon Cees twee pionnen afruilen en het leek erop dat de stelling weer houdbaar was. Hij liet echter de koning naar voren komen en in een lastige positie ging Cees uiteindelijk ook nog door zijn vlag. Kregen wij er ook maar iedere zet tijd bij …

Toen kwam het aan op Erik Pateer. In een eindspel waarin zijn loper sterker was dan het paard van zijn opponent en pionnen aan beide kanten van het bord, leek zijn stelling kansrijk. Maar de opmars van een pion had geen succes en met pionnen aan 1 kant van het bord waren de winstkansen wel verkeken. Erik probeerde het nog, maar toen door een dreigende paardvork nog een pion verloren ging, werd ook hier besloten tot remise.

Dat bracht de eindstand op 4-4 waarmee we wel onze koppositie handhaven maar wel een zwaarder resterend programma hebben dan De Kemppion.
We zijn er nog lang niet …

Walter Anema

Klasse 1B; Ronde: 4; Datum: za 2014-02-08