Bekerteam dendert door

Het Knsb-beker team is na een klinkende overwinning op Stukkenjagers nog maar één ronde verwijderd van de landelijke finale. Bij winst op het sterke HMC op vrijdag 25 april in Den Bosch is het team winnaar van groep D en mag het met de andere drie groepswinnaars gaan strijden om de beker. Geen eenvoudige opgave, maar de wedstrijd in Tilburg heeft vertrouwen gegeven. Ook daar waren onze mannen de underdog. De wedstrijd was onderdeel van een massakamp tegen Stukkenjagers want er werd ook door onze beide avond teams  gestreden. Het was duidelijk welke wedstrijd het grootste belang zat, want beide verenigingen hadden hun sterkste spelers voor de beker opgesteld. De volgende partijen stonden op het programma: Herman Grooten – Bas van de Plassche, Julien Sohier – Mark Haast, Anne Haast – Jos Sutmuller en Alessandro di Bucchianico – Mart Nabuurs. Alleen op bord 1 hadden we een ratingoverwicht, maar desondanks had ik er al snel vertrouwen in. Julien kreeg een scherpe siciliaan op het bord met tegengestelde rochades, moeilijk te beoordelen maar wel Juliens stijl. Jos ruilde in het Frans snel de witveldige loper en zag tot zijn verbazing Anne f4 spelen, waarmee wits overgebleven loper wel heel slecht werd. Precies zoals Jos het graag wil. Alessandro zag Mart al snel dames ruilen waarna een stelling overbleef die toch een tikkeltje prettiger spelen was voor wit. Misschien was er niet veel aan de hand, maar Alessandro kon risicoloos op winst gaan spelen. Alleen over mij eigen stelling maakte ik me enige zorgen. In mijn zoveelste partij tegen Herman had ik geen zin in een theoretische discussie en speelde daarom een variant die ik jaren geleden wel eens gespeeld heb. Ik werd echter verrast door een vervelende zet volgorde door Herman. Ik besloot toen maar een enigszins passieve maar gezonde stelling in te nemen, waarin wit weliswaar beter stond maar niet eenvoudig verder komen. Bij Julien barste de strijd al snel los toen Mark met zijn damevleugelpionnen naar voren stormde. Julien gaf een pionnetje om af te wikkelen naar een ongelijk lopereindspel met torens waarin zijn stukken actiever stonden. Het leek me best kansrijk voor wit, maar even snel als de strijd ontbrand was werd ook de vrede weer getekend. Alessandro kwam stukje bij beetje steeds beter te staan. Maar het was niet duidelijk hoe hij de beslissing kon forceren. Hij koos voor een afwikkeling naar een eindspel met goede tegen slechte loper. Dat bleek echter net te houden voor de stugge Mart. Misschien was het toch beter geweest de spanning nog te handhaven. Ondertussen was de spanning bij mijn partij hoog opgelopen. Ik dacht nagenoeg gelijk spel bereikt te hebben, maar was al enigszins in tijdnood geraakt toen Herman mij verraste met een speculatief stukoffer. Het lukte me ternauwernood om dames te ruilen, maar mijn stukken stonden onhandig en Herman had inmiddels al 2 pionnen voor het stuk. Met actief spel wist ik me terug te vechten in de partij en er ontstond een soort dynamisch evenwicht tussen de witte pluspionnen en mijn extra paard. Hermans tijd was inmiddels ook aardig geslonken, maar principieel als altijd probeerde Herman de winst binnen te slepen. In een poging zijn vrijpionnen aan de overkant te krijgen joeg hij mijn koning naar voren die daardoor opeens kon meewerken aan een jacht op de witte koning. Met 2 paarden en een toren die op hem af kwamen trok Herman krachtig aan de noodrem. Hij gaf een kwaliteit en een stuk om mat te voorkomen en leek met zijn vrije g-pion te gaan promoveren en daarmee het verloren gegane materiaal terug te winnen. In tijdnood ging hij echter met zijn koning naar voren waarna ik met wat tactische grapje de vrijpion kon beteugelen waarna de winst een feit was. Was hij echter met zijn koning terug gegaan had ik eeuwig schaak moeten geven. Een bijzonder enerverende partij! En een belangrijke overwinning, want hierdoor kwamen we 2-1 voor en inmiddels was duidelijk dat Jos ook ging winnen. Kundig had hij de tegenkansen van de vindingrijke Anne weten in te dammen. Het strategische overwicht bleef en vertaalde zich uiteindelijk in twee pluspionnen. Het toreneindspel was Jos vervolgens wel toevertrouwd. En daarmee een welverdiende zege en een plek in de finale van groep D.

Bas van de Plassche

Beker Poule D; Ronde: 4; 2014-03-19