EVS – ESV,  halve finale NBSB-beker

Donderdag 6 februari werd de halve finale van de NBSB-beker gespeeld tussen Valkenswaard en de Eindhovense Schaakvereniging.
Voor onze vereniging traden Philippe Blankert, Eric Wijsman, Gerardo Santiago en Albert Coenen in het strijdperk. Voor EVS speelden Peter Rietra, Arno van Osch, Joop Jansen en Erwin Talpe. Wacht eens even! Peter Rietra? Die speelt toch bij ESV? Ja, intern speelt hij bij ons, maar extern (en wellicht ook intern, want een andere avond) speelt hij voor Valkenswaard.
Mijn partij (zwart, bord 4) tegen Erwin Talpe was eigenlijk redelijk eenvoudig, omdat mijn tegenstander niet veel deed en afwachtte tot ik iets ondernam. En dat deed ik ook! Na een onnauwkeurigheid van hem op de damevleugel, kreeg ik veel meer activiteit en had de betere stelling. Nadat ik een direct winnende kans gemist had, bood mijn tegenstander dameruil aan, welke ik accepteerde, omdat wij daardoor in een stelling terechtkwamen, waarbij mijn toren veel actiever was dan de zijne en dus een gewonnen stelling voor mij. Het punt ging uiteindelijk redelijk eenvoudig naar mij, toen ik met mijn toren een stuk won. Gerardo (wit, bord 3) wist tegen Joop Jansen in een merkwaardige Fransman – vanuit een wat mindere stelling – remise te bereiken.
Philippe (bord 1, wit) speelde tegen clubgenoot Peter Rietra en vertelde mij trots, dat hij op een mooie manier gewonnen had.
Eric (zwart, bord 2) kwam tegen Arno van Osch in een gelijkwaardige stelling terecht. De Valkenswaarder ging echter tactisch in de fout, waardoor dit punt ook bij ons terecht kwam. Eindstand ½ – 3½

Beker; Ronde: 4; Datum: do 2014-02-06
Coenen,A.P.(Albert)
1775
1

Nu dus op naar de finale! De andere halve finale wordt (of is reeds) gespeeld tussen Waalwijk en Stukkenjagers. Van deze 2 verenigingen heeft Waalwijk een team in de promotieklasse met 2 of 3 sterke spelers op de topborden en zal waarschijnlijk onze tegenstander worden, hoewel je het natuurlijk nooit weet.

Albert Coenen