NK E jeugd

Janne Allaart 2de op NK schaken voor meisjes

In het paasweekend werd in Waalwijk het Nederlands Kampioenschap schaken voor E-jeugd (tot en met 10 jaar) gehouden. Via regionale voorrondes konden kinderen zich plaatsen voor dit belangrijke schaaktoernooi. Janne Allaart, speelde met nog 17 meisjes om de titel meisjeskampioen en om plaatsing voor het EK in Georgië. Het toernooi bestond uit negen rondes van 35 minuten per persoon per partij verdeeld over twee speeldagen. Janne was als twaalfde geplaatst. De eerste dag begon voor Janne niet heel succesvol, haar eerste partij eindigde met een veel sterkere stelling toch in een teleurstellend eeuwig schaak. De tweede partij verloor Janne. Daarna ging het gelukkig beter, partij drie, vier en vijf werden winnend afgesloten en zo stond Janne na de eerste speeldag op een prachtige vijfde plaats. De tweede speeldag trof ze de meisjes die de top van het klassement vormden. De eerste 2 partijen wist Janne knap te winnen. In ronde 8 zou het erom gaan spannen, dan speelde Janne tegen de nummer 1 in het tussenklassement. Bij winst zou ze gelijk komen en gedeeld bovenaan staan. Na een spannend partij wist Janne inderdaad te winnen. De laatste ronde sloten beide koplopers ook winnend af.

Barrage tussen Machteld en Janne

De reglementen bepalen nu dat er bij een gedeelde eerste plaats een barrage gespeeld moet worden om de uiteindelijke titel en EK plaatsing. Twee hele korte schaakpartijen van 5 minuten per persoon met 3 seconden per zet erbij. Zenuwslopend voor beide meisjes, heel snel schaken terwijl er veel publiek live meekijkt of in dezelfde zaal op een groot scherm, en ook nog een camera erbij om alles op te nemen. De eerste barragepartij eindigde, na kansen voor beide partijen, in een remise. De tweede partij verloor Janne helaas. Maar ondanks dat toch een prachtige tweede plaats voor Janne!

De prijsuitreiking door Anish Giri

(foto Harrie Gielen)

Er staan ook heel veel foto’s op internet: