Eindhoven 1 – Veldhoven 1

Na de twee onverwachte nederlagen was het zaak om tegen Veldhoven weer wat goed te maken. Gezien het vertrek van twee 2300 spelers heeft Veldhoven het moeilijk dit jaar. Daar kwam nog bij dat één van de spelers van Veldhoven de dag voor de wedstrijd om privéredenen moest afzeggen. De teamleider van Veldhoven was zo vriendelijk dit op tijd bij mij te melden, opdat ik de opstelling kon aanpassen.

De wedstrijd begon met een lichte verrassing: Thijs Laarhoven, veruit de sterkste speler van Veldhoven op dit moment, speelde op bord 3 tegen Julien en koos een erg tamme opening met wit. Daarentegen koos Ferry Daamen, die ik uit mijn tijd in Veldhoven toch vooral ken als een bedachtzame, fijnzinnige speler, juist een heel scherpe variant tegen Ankit in de hoop dat Ankit zijn stelling zou overschatten. Verder trof Luuk een ideale tegenstander om een nieuwe opening uit te proberen, gebruikte Bas veel tijd om tegen de stugge verdediger Huub Schenning actief te worden en kwam Jos erg goed te staan tegen Frans Wolferink in een opening die Frans al jarenlang goed beheerst. Op de overige borden gebeurde weinig schokkends: Erika kwam langzamerhand beter te staan en ik leek ook gunstig uit de opening te komen.

Het eerste goed nieuws kwam van Ankit en Luuk. Ankit speelde de scherpe stelling heel nauwkeurig en toen Ferry zijn dame op h8 moest parkeren ging het snel bergafwaarts. Luuk kreeg een type stelling op het bord dat hij veel beter beheerst dan de jonge Sourav. Samen met de reglementaire overwinning was dat een comfortabele 3-0 voorsprong. Toch dreigde er bij de naderende tijdnood wat mis te kunnen gaan. Allereerst maakte mijn tegenstander dankbaar en handig gebruik van mijn gebrek aan inzicht in het type stelling dat we op het bord hadden gekregen. Een paniekzet in tijdnood deed de rest. Inmiddels snap ik dit type stelling door analyse achteraf met Bas en een mijzelf opgelegde straftraining veel beter, maar het was wel een pijnlijke les. Erika had een goede stelling maar had moeite om verder te komen en kwam vervolgens in grote problemen. Bas was inmiddels in grote tijdnood gekomen en had geen initiatief weten te krijgen. Inmiddels bleek dat Jos niet de juiste voortzetting had gekozen waardoor de stelling in remise verzandde. Achteraf werd een bijna geforceerde winst gevonden. Verder had Julien heel knap een goede stelling tegen Thijs weten te bereiken, maar in tijdnood met hangende stukken en een tactisch handige Thijs als tegenstander kon er in principe nog van alles misgaan.

Gelukkig voor ons liep het allemaal goed. De partij van Bas werd remise en Julien liet zien dat hij tactisch ook heel handig is waardoor Thijs er niet aan te pas kwam. Tenslotte liet Erika zien over een fantastische vechtmentaliteit en veel schaakinzicht te bezitten. Door doelgericht spel wist ze vanuit haar verloren stelling een sterke tegenaanval op te zetten. Haar tegenstander trof niet de juiste tegenmaatregelen waardoor hij totaal weggespeeld werd. Hierdoor werd de eindstand 6-2 voor ons.

Na de gunstige uitslag kwam er nog meer gunstig nieuws: koploper De Pion verloor verrassend met 3 1/2 – 4 1/2 van HMC Calder waardoor onze achterstand op De Pion nog maar 2 matchpunten bedraagt. Met de wedstrijden tegen De Pion en UVS
(1 matchpunt voorsprong op ons) nog in het verschiet is er nog van alles mogelijk.

Alessandro Di Bucchianico

Eindhoven 2220 Veldhoven 2036 6 2
1. FM Bas van de Plassche 2391 Huub Schenning 2030 ½ ½
2. IM Frans Kuijpers 2215 NO 1 0 Regl.
3. Julien Sohier 2227 Thijs Laarhoven 2257 1 0
4. Ankit Majhi 2141 Ferry Daamen 2044 1 0