EGS 1 – Eindhoven 2

Beoogd verslagschrijver van deze keer, 1 nov 2014, Philippe, had op de afgelopen clubavond dermate klappen gelopen met zijn Siciliaan (zwart, correcte opening, maar 2 tactische momenten duidelijk mis) dat hij afgelopen week bedacht als strategisch-positioneel speler niet voor Siciliaans geboren te zijn….en overwoog naar 1…..e5 over te stappen. Na wat snel maar systematisch ge-Fritz vooraf volgde vandaag inderdaad voor het eerst in zijn leven 1….e5.  7…d5 bleek achteraf zelf verzonnen, maar het had tot evenwicht kunnen leiden, ware het niet dat zwart met 12. …Kf8 gebruik dacht te kunnen maken van de e-lijn. Dit kwam er niet van, en zwart  verloor een pionnetje en moest heel nauwkeurig verdedigen. Hetgeen lukte….Philippe past zijn 1. ….e5 schema aan om voor volgende keer winstkansen te vergroten.

Door de vereiste topconcentratie nam Philippe slechts waar dat het aan alle borden nauwelijks scheelde.  Op bord 7 won Frits met Wit in een onecht Russisch snel een pion, maar de dameomzwervingen daarna deden het voordeel verzanden, waardoor de laatste 2 borden remise werden.

Aan de hogere borden viel slechts Jeroen van de Put op, die er met wit zin in had en licht voordeel veroverde. Later met knoerd van een vrijpion en winst.

Overige borden betrof millimeterwerk dat in alle gevallen op remise uitliep, dus matchwinnaar Jeroen met 0-1 voor ESV2 en alle andere borden remise: 3,5-4,5. Tilburg blijft tot onbepaalde tijd gesloten, omrijden zuidelijk van de A58 is aanbevolen

Hans Bosscher:
Een spetterende partij is vaak niet te verwachten als wit , zoals nu, kiest voor een tamme maar degelijke opzet (Londen-systeem, met pionnen op c3, d4 en e3, en een loper op f4) .  Zwart zag geen kans voor een doorbraak en wit hield gewoon de centrumpionnen op hun plaats. Na 29 zetten manoevreren had ieder slechts 1 pion afgeruild, de stelling was gesloten,zeg maar potdicht. Met remise in zicht besloot ik het laatste paard af te ruilen met Pe8-d6  in plaats van Pe8-g7 te spelen om de koning meer te beschermen.  Wit kon deze fout nu afstraffen door met de h-pion een aanval te gaan forceren maar zag kennelijk niet hoe dat moest. Misschien, gezien het gebrek aan tijd stelde wit remise voor hetgeen ik dankbaar accepteerde.

EGS 1 1858 Eindhoven 2 2000
1. Dennis Brokken 2291 Robert Klomp 2048 ½ ½