Eindhoven 2 steelt punt

Het tweede kwam zaterdag goed weg met een matchpunt. Net als in vorige ronde werden veel remises gespeeld. Alleen Philippe won zijn partij, en erg overtuigend (zie partijengedeelte) vanuit een mooie aanvalsstelling.

Frits en Hans van den Hurk hadden volgens mij allebei een regelmatige partij. Jan Toorman kreeg een geweldadige koningsaanval tegen, maar wist zich initieel staande te houden. Later ging het alsnog mis.

Bas had het zwaar met een vrije e-pion tegen, met voor beide partijen dame en paard. Door zijn actieve dame kon hij via een aantal schaaks toch de pion terugwinnen en werd het uiteindelijk remise.

Ikzelf dacht positioneel voordeel te krijgen door te spelen tegen een geisoleerde centrumpion, maar mijn tegenstander wist met actief stukkenspel een belangrijk initiatief te krijgen. Uit wanhoop moest zwart een pion geven en proberen in het eindspel te ontsnappen met een half punt. Dat leek eerst te mislukken, maar toen wit zijn vrije randpion te snel naar de zevende rij had gestuurd kon zwart het toreneindspel eenvoudig remise houden.

Op dat moment waren alleen de eerste twee borden nog aan het vechten. Robert had een wat actievere stelling, maar met zo weinig tijd kon hij niet langer voor de winst proberen te gaan.

Hans had een hele moeilijke stelling gekregen uit een, laten we zeggen ‘onregelmatige Philidor’. Drie pionnen, twee paarden en dame tegen een pion, twee paarden en dame, met heel veel tactische grapjes in de stelling. In enorme tijdnood vlogen de stukken van het bord en met een paardvork uiteindelijk ook de laatste pion. Ook hier remise!

Jeroen van de Put

Promotieklasse; Ronde: 3; Datum: za 2014-11-22