ESV B – HSC C  3 – 1

Peter kwam met zwart terecht in een voor hem redelijk bekende variant van het damegambiet. Wit verspeelde wat tempi waardoor Peter een initiatiefje in zijn schoot geworpen kreeg. Zoals hem vertrouwd is verspeelde hij dit bijna, maar wit koos precies de verkeerde voortzetting en zag daarna ook nog een trucje over het hoofd, waardoor het plots mat in 3 was. De rest van de avond heeft Peter, na nog wat geanalyseerd te hebben, vol bewondering geobserveerd hoe zijn teamgenoten in tijdnood foutloos speelden (al dan niet in een toch al hopeloze positie), danwel een vernietigende aanval uitvoerden.

Frits stond al na drie zetten een pion voor. Zijn tegenstander had als compensatie een extra open lijn en een voorsprong op de klok. Frits was in een hongerige bui en snoepte er later nog een a- en b-pion bij. Hierdoor kreeg zijn tegenstander nog meer open lijnen en nog meer voorsprong op de klok. In tijdnood zat er voor Frits nog een leuke combinatie in die hem een f- en e-pion opleverde. Met vijf pluspionnen was zijn enige probleem nog dat deze pionnen over elkaar heen struikelden in hun drang om zo gauw mogelijk aan de overkant te komen.

Ingezonden brief:

Beste schaakvrienden,

Ik waande mij Anand! Tijdens de 6e partij voor het Wereld Kampioenschap in Sotchi tussen Magnus Carlsen en Viswanathan Anand speelde Magnus op de 26e zet de ‘prachtige’ zet Kd2, een enorme blunder. Met 26… Pxe5 had Anand in groot voordeel kunnen komen, met waarschijnlijk winst tot gevolg wat dan weer een grote kans op zou leveren om de beste van de wereld te mogen zijn. Echter hij zag de beste voortzetting niet, waarbij hij later die partij alsnog verloor en ook het Kampioenschap. Echter er is altijd baas boven baas!

Ik waande mij Anand! Daar waar Magnus en Viswanathan dit op de 26e zet deden hadden mijn tegenstander en ik iets vergelijkbaars op de 2e en 3e zet. Hierbij de droevige zetten. Zoals vrijwel altijd speel ik 1. e4. Na wat gedraai speelde de tegenstander 1. … a6. ‘De St. George-defence’ zei hij er direct bij. Nog nooit gespeeld. Ik speel 2.Lc4 en à tempo speelde hij 2. … b5 ??. Een stukje huisvlijt dacht ik. De loper moet weg, dus het logische 3. Lb3 schudde ik vol vertrouwen uit mijn mouw.

Ik waande mij net Anand! Thuis zag ik de enorme blunder van zwart pas. 3. Lxf7! sloopt de hele zwarte stelling. Na 3… Kxf7 4. Dh5+ g6 (koningszetten lopen mat) 5. Dd5+ levert de toren op en zwart kan al aan opgeven gaan denken. Niet gezien… Ik waande mij Anand!

De partij ontwikkelde lekker voor wit, maar ik koos het verkeerde plan. Ik speelde e5 met het vertrouwen dat ik het mooie veld d6 voor mijn paard zou hebben. Maar zijn paarden kregen prachtig spel via de velden d5 en f5 en overdonderden de witte stelling. Na het missen van een mooie variant, waarbij ik de stelling minimaal gelijk had kunnen trekken gingen er steeds meer pionnen in de doos. Een partij die ik had moeten winnen ging toch verloren. Ik waande mij Anand!

Gelukkig had ik goede backup van Ron, Peter en Frits (de echte) waardoor deze verliespot voor het team minimale schade aangericht heeft.

Laat deze mooie openingszetten voor een ieder in zijn hoofd geprint zijn, zodat er een gedegen offensief volgt op het steeds populairder wordende St. George defence!Getekend, met vriendelijke groet,

Viswana…. Uuuh nee…. Dennis

Wat kan ik hier nog aan toevoegen. Ik waande mij Carlsen? Dat zou pas echt verwaand zijn. Maar we proberen allemaal wel eens iets boven onze macht. Gelukkig was mijn tegenstander bereid het spelletje mee te spelen. Zo kwamen wij in de hiernavolgende stelling terecht. Zwart had zojuist gerokeerd naar de kant waar al mijn stukken en pionnen op gericht zijn. Mijn eerste gevoel was juist: Hier lijkt alles klaar te staan voor ‘the Greek gift’. Even tot tien tellen toch maar, het is nog vroeg in de wedstrijd en de stand is nog 0-0, maar u begrijpt, dit is wel een droomstelling voor mij:

1415ESVBRonde3Bord4

Hier komt mijn degelijke klassieke opleiding van pas. De gevleugelde woorden van de Trojaanse hogepriester Laocoön: “Equo ne credite, Teucri! Quidquid id est, timeo Danaos et dona ferentes” indachtig speelde ik hier natuurlijk 13. Lxh7+!  Maak open de poort en de partij is uit!  13… Kxh7  Het geschenk weigeren met  13…Kh8 is ook geen optie: 14.Pg5 g6 15.Df3 Kg7 16.Dh3 Th8 17.Pxe6+ fxe6 18.Dh6+ loopt mat. 14.Pg5+ Daar is dan het paard van Troje! Zelf binnengehaald…  Kg6 Het alternatief is niet goed: 14…Kg8 15.Dh5 Te8 16.Dxf7+ (die eerst) Kh8 17.Dh5+ Kg8 18.Dh7+ Kf8 19.Dh8+  Ke7 20.Dxg7 mat, mede mogelijk gemaakt door 16.Dxf7+.  15.h4! Weer zo’n krachtzet. Zwart is verloren. Er dreigt h5+ of  Dc2+ of Dg4 allemaal standaardcombinaties verbonden met het geschenk van de Grieken. Zwart speelde hier 15…De7 maar niets kan hem nog redden. Het is mat in vijf. 16.Dc2+ f5 17.exf6  en het gaat rap. Ook 16.h5+ is dodelijk maar ik zag het vervolg niet na 16…Kh6 omdat ik alleen allerlei paardzetjes zat uit te rekenen. De oplossing is kinderlijk eenvoudig: 17.Dc2! En tegen de matdreiging Dh7 kan zwart alleen nog zijn dame geven. Jammer maar helaas. De vergelijking met Magnus gaat ook nu weer niet helemaal op. Behalve dan met zijn fameuze 26e zet, u weet wel. Mijn aanval woekerde voort en zoals zo vaak op het niveau van de gemiddelde clubschaker weet de verdediger dan niet een avond lang de juiste zetjes te vinden: 1-0 als resultaat. En Eindhoven B blijft meedoen in de strijd om het kampioenschap.

“Vertrouw het paard niet, Trojanen! Wat het ook is, ik vrees de Danaërs, ook als zij geschenken aanbieden!”. Uit de Aeneis van Vergilius.

Avond D2; Ronde: 3; Datum: ma 2014-12-01
Eindhoven B5