Eindhoven 1 – DVP Vianen 1

Vianen was op volle oorlogssterkte gekomen (5 Duitse spelers) om elk degradatiegevaar te voorkomen. Merkwaardig was dat ze dit seizoen zelden in deze opstelling speelden omdat ze met een gemiddelde rating 2199 een serieuze titelkandidaat zouden zijn. Ik vernam van een van de spelers van Vianen dat dit was omdat ze vorig 3 sterke spelers waren kwijtgeraakt en niet wilden promoveren. In dit streven waren ze echter ietwat doorgeschoten waardoor ze zich in deze ronde definitief veilig wilden stellen.

Bas trof op bord 1 een tegenstander die zich zeer goed had voorbereid. Zijn tegenstander bood in het vroege middenspel remise aan. De stand was zodanig dat het teveel risico met zich mee zou brengen om op winst te gaan spelen. Bovendien was het wedstrijdverloop op dat moment zodanig dat er ook geen reden was om risico’s te nemen. Vandaar dat ik Bas adviseerde het remise-aanbod aan te nemen.
Frans kreeg op bord 3 een variant op het bord waar hij niet graag tegen speelt. Gelukkig kende zijn jonge tegenstander de variant niet heel goed en wist Frans ondanks een kleine onnauwkeurigheid in de opening vrij gemakkelijk remise te maken.
Op bord 7 speelde Jos een solide partij. Hij is op geen enkel moment in geen gevaar geweest maar winstkansen zijn er ook niet geweest. Ook deze partij werd dus remise waardoor de stand 1 1/2 – 1 1/2 werd.
Op bord 6 kreeg ik de sterkste speler van Vianen tegen me: FM Rainer Odendahl (2373). Ik liet in de opening ten onrechte h3 achterwege waardoor de stelling enorm scherp werd. Na lang nadenken koos ik een variant waarin ik een kwaliteit offerde maar als compensatie een pion kreeg en een sterk centrum. Mijn oordeel over die stelling bleek beter te zijn dan dat van mijn tegenstander want ik kwam inderdaad heel goed te staan. Terwijl ik bezig was de dame van mijn tegenstander te vangen, offerde mijn tegenstander een stuk. Helaas beoordeelde ik in tijdnood een winstvariant verkeerd (en miste ik nog een andere winstvariant). Wat ik speelde won geen dame en na nog een blunder verloor ik zelfs. Zie het partijengedeelte voor deze partij.
De partij van Ankit op bord 4 had een vergelijkbaar teleurstellend verloop. Na een zware manoeuvreerpartij had ook hij groot voordeel gekregen. In tijdnood kon hij kiezen tussen een stukoffer met koningsaanval of overgang naar een eindspel met twee lichte stukken tegen toren en pion. Hij koos uit veiligheidsoverwegingen voor het laatste, maar dit bleek een verkeerde inschatting. Zijn stukken werkten niet samen waardoor ook hij zijn partij verloor. Bij de analyse na afloop bleek het stukoffer zeer kansrijk te zijn geweest.
Hierdoor kwamen we op een 1 1/2 – 3 1/2 achterstand in plaats van een 3 1/2 – 1 1/2 voorsprong. Luuk wist na een uitstekend gespeelde partij op bord 2 onze achterstand te verkleinen. Hij kwam goed uit de opening en wist een stelling te bereiken waarin zijn tegenstander geen tegenspel had. Het was niet gemakkelijk om de stelling tot winst te brengen maar Luuk wist zoals hij wel vaker heeft laten zien dat hij wel raad weet met dit soort stellingen (zie partijengedeelte).
Op bord 5 kreeg Erika voor de zoveelste keer dit seizoen betonschaak te bestrijden. Hoewel ze dit niet prettig vindt wil dat niet zeggen dat ze niet weet hoe ze tegen dit soort openingen moet spelen. Integendeel zelfs zou ik zeggen. In de wedstrijd tegen Stein maakte ze volledig gehakt van haar tegenstander. Ook nu wist ze tegen haar ervaren tegenstander groot voordeel te krijgen. Helaas wist ze dit niet tot winst te voeren waardoor de partij uiteindelijk remise werd en de stand 3 – 4 werd.
Als laatste was Boris op bord 8 bezig. Hij moest met een kwaliteit meer opboksen tegen 2 verbonden vrijpionnen. Uit alle macht heeft zich heel lang weten te verdedigen maar uiteindelijk moest hij de kwaliteit teruggeven en bleek de overgebleven vrijpion een handenbindertje te zijn dat hem voor onoverkomelijke problemen stelde.
Door deze 3-5 nederlaag zijn we nu definitief gedegradeerd. Iedereen vraag zich voortdurend hoe dit nu kan met een team met een gemiddelde rating van bijna 2200. Ik denk dat het wedstrijdverloop van deze ronde aangeeft hoe klein de verschillen zijn. Als het mee had gezeten dan hadden Ankit, Erika en ik gewonnen en hadden we deze wedstrijd ruimschoots gewonnen. Dat is echter zoals vaker dit seizoen niet gebeurd: we weten onvoldoende goede stellingen te benutten.

Alessandro Di Bucchianico

Eindhoven 2191 Vianen/DVP 2199 3 5