Tweede team goed uit de startblokken!

Ons pas gepromoveerde team heeft het prima gedaan tegen het eveneens pas gepromoveerde Maastricht, dat nog sterker jojoot tussen KNSB en onderbond dan wij. De Limburgse Schaakbond speelt haar externe traditioneel op zondag, en de KNSB zoals beter bekend op zaterdag. Zodoende zijn er daar toppers die het ene seizoen extern wel meedoen en het volgende jaar niet, omdat er ook andere sporten zijn waar ze aan mee willen doen.

Ook voor ons startte dit seizoen met een probleem over de opstelling. Want we (= het tweede team) voelen ons steeds meer een team. En recent hebben we zelfs samen gegeten ter reanimatie van onze teamspirit. Maar ons probleem is vergeleken met Maastricht een luxeprobleem: wat te doen als iedereen enthousiast wil meedoen en er 9 spelers zijn? Antwoord van teamleider Jeroen: tegen de potentieel zwakste tegenstander in je sterkste opstelling aantreden, zodat je hopelijk al na de eerste ronde de degradatiezone  bent ontstegen. En dat is dus royaal gelukt, zij het ten koste van Philippe die nu naar eigen zeggen zich met groene muizen moest zien te vermaken.

Al na een half uur kreeg ik het gevoel dat we gingen winnen: aan geen bord slechter, aan sommige borden al veel beter dan de tegenstander. Het meest overtuigend voor een punt leek mij de stelling van JanV. wiens tegenstander de Snoepwinkelopening speelde. Voor wie deze opening niet kent: zo gauw mogelijk je enige ontwikkelde stuk afruilen, je tegenstander alle ruimte geven, en daar ook nog een pion bij cadeau doen. Helaas  nam onze Jan veel tijd bij het uitkiezen van volgende lekkere hapjes. Hij bleek ook niet te weten dat die gratis waren. Dus toen het moment van eindafrekening kwam gaf hij een hele toren, maar kreeg geen wisselgeld terug waarna hij met lege handen de winkel uit werd gezet. Maar gelukkig bleek later dat dit onze enige verliespartij zou worden. Want ook Jeroen won al in de opening een gezonde centrumpion met een niet voor de hand liggend grapje: pion met paard slaan waarna bij terugslaan de manoeuvre Dd8-h4 schaak gevolgd door Dh4 slaat paard op a4 het paard terugwint. Ondertussen combineerde HansvdH zijn tegenstander weg met uiteindelijk kwaliteitswinst zonder compensatie. Jeroens partij eindigde met mat, maar voordat het bij Hans zo was hield ik nog een tijdje mijn hart vast: Hans gaf zijn tegenstander de kans om met dame en paard zijn koning te dwingen eerst nog het halve bord over te vluchten. De partij van Frits ging langzaam maar gedegen over een breed pionnenfront tot de tegenstander met de rug tegen de muur geplet was.

Geruisloos schoof ondertussen Robert ,aan het eerste bord spelend tegen de sterkste tegenstander, zijn stelling naar remise. Dat gebeurde ook bij Bas: passief maar degelijk uit de opening komend, loerend op de counter waarvoor zijn opponent geen aanleiding gaf. Ik schat in dat dit Bas zijn negende remise in successie was, waarmee hij ongetwijfeld clubrecordhouder nooit-verliezen is geworden!

Dan nog mijn eigen partij. Door omwisseling van zetten lukte het meteen al de tegenstander in mindere positie te manoeuvreren zodat ik al na 10 zetten een prettige stelling had met 20 minuten meer op de klok. Na lang geschuif resulteerde dit in een eindspel met een pion meer plus het loperpaar tenslotte culminerend in zetdwang en stukwinst.

Als laatste was HansB. bezig. Ik dacht eerst dat hij, tenminste optisch, gewonnen uit de opening kwam. Maar er zaten zoveel adders onder het gras dat hij tenslotte in een paardeindspel heel nauwkeurig moest spelen om het evenwicht te handhaven.

Eindstand: een welverdiende 5½ – 2½. Op naar de volgende ronde, met als probleem nu al: wie moet er dan thuisblijven? Voorwaar een luxe vraag die ik de laatste 35 jaar nog nooit heb meegemaakt!

Jan Toorman

Eindhoven 2 2017 Maastricht 1936