Tweede team nog altijd langs het randje

Voor de zoveelste keer ging het zaterdag niet goed maar ook niet slecht met het tweede team! Dit keer gebeurde dat uit, in een café op een heuvel in het Limburgse land tegen kampioenskandidaat Voerendaal.

Iedereen (9 personen) van ons team was enthousiast beschikbaar zodat teamleider Jeroen zichzelf een vrije dag toekende. Na allerlei geschuif moest ondergetekende toen maar het verslag schrijven. En omdat ik al na enkele minuten spelen mijn handen vol had aan een partij die ritselde van de vele tactische mogelijkheden waren er vele kleine interviewtjes na afloop nodig om enigszins nu de waarheid te kunnen vertellen. Daarbij heb ik ook dankbaar gebruik kunnen maken van een schriftelijke beoordeling van Philippe van het strijdtoneel halverwege de wedstrijd.

Duidelijk als eerste klaar was HansvdH die actief van start ging en voordat het tot tegenstander en omgeving doordrong stukwinst op het bord toverde. 0-1

Frits zat naast mij en ik zag hem elke zet zijn stelling nog verder verbeteren terwijl de vijandelijke koning weliswaar op g8 stond maar verdediging door machteloze torens op f8 en h8(!) niet kon missen. In gedachten telde ik al het tweede punt….. tot plotseling Frits een hele toren weggaf en de machteloze toren op h8 even plotseling een extra toren was geworden! 1-1.

Ook Philippe verloor, ook al was hij achteraf niet ontvreden over zijn interessante partij. In de Weense opening zag ik hem na 1,e4,e5.2.Pc3,Pf6.3f4 ipv d5 passiever d6 doen, waarna zijn tegenstander uiteindelijk wel won in de aanval door zijn koningsvleugelpionnen naar voren te gooien, maar niet nadat Philippe verschillende malen had gemist om in het voordeel te komen. 1-2. (Misschien plaatst Philippe zijn partij wel op de site).

Deze achterstand kwamen we niet meer te boven. Er volgden een rij remises in mij onbekende volgorde. Robert speelde energiek, tijdelijk met een pion minder waarvoor ruim voldoende compensatie. Maar toen na een grote afwikkeling een gelijkstaand eindspel met elk 3 pionnen op dezelfde vleugel in zicht kwam werd pardoes remise gegeven.1,5-2,5. JanV. speelde ook al actief met wit: ruil van de zwarte fianchettoloper, koningsvleugelpionnen naar voren, stukken erachteraan. Maar die werden elke keer als er eentje binnendrong zorgvuldige geruild. 2-3 Bas speelde met zwart zijn vertrouwde zeer solide maar wat passieve spelletje waar ditmaal voor de verandering zelfs een vrouw niet doorheen wist te komen. 2,5-3,5. Ikzelf verleidde mijn tegenstander tot een kwaliteitsoffer waar een lek(je) in zat: stel je voor: een witte dame op f2 die een zwarte toren op e3 denkt te pennen omdat er een ongedekte dame op d4 achterstaat. En dit ook nog als tegelijktijdig een witte loper een ongedekt zwart paard elders aanvalt. Dat is toch katintbakkie? Hierop volgde Te3xa3! Met dreiging mat op de onderste rij en tegelijk torenwinst op a1 of damewinst op f2 door zwart. Wit had niet beter dan 1Dxd4,Txa1+,2Dg1,Txg1+.3Kxg1 gevolgd door het in veiligheid brengen van het aangevallen paard. Toch werd het eindspel uiteindelijk remise: het loperpaar bleek opgewassen te zijn tegen mijn T+P. 3-4.

Als laatste was HansB bezig. Hij had zich lange tijd zorgvuldig verdedigd tegen een aanval op zijn damevleugel: wit bracht een a-pion naar a6 terwijl vanaf g2 een fianchettoloper enthousiast toekeek. Met uiteindelijk overgang naar een paardeindspel met 2 tegen 1 pion op dezelfde vleugel leek de remisehaven in zicht maar gooide tempodwang toch nog net roet in het eten: eindstand 3-5.

Misschien toch niet zo`n gek resultaat, zeker niet omdat we lang speelden alsof we ze konden hebben terwijl ze ongetwijfeld aanstaande kampioenen zijn. En gelukkig zit handhaving in de derde klasse KNSB er ook nog in: we staan 7e met 3 bordpunten meer dan nummer 8. Maar gelet op het programma van de degradatiekandidaten helpen bordpunten misschien onvoldoende tenzij we in de laatste twee wedstrijden ook nog een wedstrijdpuntje meepikken.

Jan Toorman (met vooral dank aan Philippe Blankert)

Voerendaal 2 2083 Eindhoven 2 2002 5 3
1. Jack Renet 2183 Robert Klomp 2009 ½ ½