Nuenen 1 – ESV 3

De 6e ronde van de zaterdagcompetitie speelden we tegen Nuenen 1.

ESV 3 had alles gewonnen, terwijl Nuenen 1 alles verloren had, dan zou je dus denken, dat dit een makkelijk middagje zou worden. Niets was minder waar!

Vanwege afzeggingen van Nico Schellingerhout en Peter Roozemond, vroeg ik Rik van der Weij en Peter Bouma om in te vallen. Omdat zij beide weinig wedstrijdritme hadden, plaatste ik hen op bord 7 en bord 8 tegen de twee spelers met de laagste ratings.

Rik (zwart, bord 8) maakte het volledig waar, omdat hij zijn jeugdige tegenstander Rogier Hempelman op een duidelijke manier versloeg. Rik was eenvoudigweg twee maatjes groter dan zijn tegenstander (dit is figuurlijk gesproken, want Rogier is ongeveer 1.90m). Toen er al een pion en een kwaliteit verloren waren gegaan, gaf Rogier zich gewonnen.

Peter Bouma (wit, bord 7) maakte zijn debuut voor ESV. Overgekomen van – eerst Twee Koningen en daarna Triple-Pion – speelt hij nu sinds kort voor ESV. Omdat hij – vanwege zijn verhuizing van Geldrop naar Belgisch Limburg – helaas niet zo veel speelt, ontbrak het nodige wedstrijdritme bij hem. Op een gegeven moment dreigde zijn dame gevangen te worden, maar hij kon dit voorkomen door met zijn dame een pion te pakken, maar na dameruil verloor hij een toren, zodat hij kon opgeven.

Harry Steures (zwart, bord 2) maakte een fout en verloor daardoor materiaal, waarna hij opgaf. Ik heb de partij helaas niet gezien, zodat ik er niets over kan zeggen.

Albert (wit, bord 5) bakte er niet veel van en wist – in een duidelijk betere stelling – niet het juiste winstplan te vinden. Zijn partij eindigde in remise.

Ad (zwart, bord 4) offerde een kwaliteit voor een of twee pion(nen) als ik mij niet vergis. Op een gegeven moment had hij een stelling waar zijn tegenstander materiaal offerde en afwikkelde naar een eindspel. Hierin had Ad paard en loper en twee dubbel(vrij)pionnen in het centrum, terwijl zijn tegenstander John Vonk (vroeger lid van ESV en aanwezig op het jubileum) een actieve toren had. Maar de voorste van de twee vrijpionnen besliste de partij in Ad’s voordeel.

Jochem (wit, bord 1) speelde – zoals wij dat van hem gewend zijn – een sterke partij. In het eindspel toverde hij een leuke combinatie op het bord; eerst veroverde hij met zijn paard een pion en vervolgens offerde hij met schaak dit paard, zodat hij daarna een pionvork op koning en toren had op hetzelfde veld waar net nog het paard had gestaan.

Dennis van Kuijk (zwart, bord 6) speelde tegen Léon Driessen, de teamleider van Nuenen 1. Dennis begon goed aan zijn partij en zette een krachtige aanval in met h5, maar daarmee liet hij toe dat een pion op g5 werd geslagen. Léon zette vervolgens een gevaarlijke aanval op de in het midden gebleven koning van Dennis en toen deze zich – in 2e instantie – verkeerd verdedigde, sloeg de aanval van de Nuenen-speler door.

Tussenstand 3½ – 3½

Gelukkig was ons geheime wapen Walter (wit, bord 3) – bijgenaamd de beul uit Meerhoven – voor ons nog bezig en het zag er goed uit. Toen hij met een pionvork dreigde om een stuk te winnen, zag zijn tegenstander geen andere oplossing, dan dit veld te blokkeren met zijn eigen pion. Toen kon Walter echter een dameschaakje geven, waarna hij de blokkadepion dreigde te slaan met alsnog een pionvork op paard en loper. Ook hierop had de Nuenen-speler wederom een passend antwoord door met zijn dame het schaak op te heffen, maar het gevolg was, dat een paard van Walter met schaak op f6 geplaatst kon worden en allerlei matbeelden opeens in de stelling zaten. De zwarte koning stond op h8 en Walter ruilde de dame en sloot vervolgens met de pionzet d5 de witveldige loper van zijn tegenstander in. Vervolgens ging Walter echter – overigens in zware tijdnood – op mat spelen i.p.v. de loper te pakken. Dat lijkt een goed plan en het leverde Walter een kwaliteit op. Toen hij echter meteen met zijn paard op g8 een toren pakte i.p.v. eerst met zijn toren, had zijn tegenstander een venijnige tussenzet, waarmee hij de partij wellicht nog had kunnen omdraaien. Gelukkig zag deze dit niet en nadat de tijdnood gehaald was gaf de Nuenen-speler een aantal zetten later op. Eindstand 3½ – 4½.

Albert Coenen

Nuenen 1 1691 Eindhoven 3 1824